Andre's Daily driver

A place for all visitors to show their lookers...

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 03 Mar 2009, 03:49

Hallo,

na al een tijdje rond gekeken te hebben hier op het forum wordt het nu toch eens tijd het verhaal van mijn daily drive met jullie delen.

Mijn naam is Andre Busser, 37 jaar geleden geboren in Arnhem en inmiddels woonachtig in Huissen bij Arnhem.
De kever was mijn eerste auto, na 8 jaar kever rijden moest ik helaas afscheid nemen van deze kever.
Een aantal jaar heb ik het zonder kever moeten doen, maar inmiddels staat deze kever wederom in mijn garage en ondergaat ze een body off restauratie.
Mijn eerste kever noem ik inmiddels dan ook "het project", het verhaal van deze kever staat al op diverse forums dus daar ga ik het hier verder niet over hebben, hier wil ik het hebben over mijn daily kever.

Na een aantal jaren in diverse golfjes en een derby rond te hebben gereden, kwam ik tot de conclusie dat ik weer "gewoon" lucht gekoeld wilden rijden.
Op markt plaats kwam ik een advertentie tegen van een kever uit 1972 met LPG op kenteken, ideaal dus als daily!
Op naar Deventer om te kijken, en de koop was al snel gesloten.
Op 20-03-2008 was ik dus in het trotse bezit van 2 kevers, een ter restauratie, en een als daily.
Toen ik de kever op ging halen zag zij er zo uit.
Image

Toen ik van Deventer naar Arnhem reed, merkte ik al wel dat er het een en ander aan moest gebeuren.
Dus onderweg nog naar een bevriende monteur gebeld, en gelijk vanaf Deventer naar de monteur toe voor een grote beurt.
De accu, contact punten, bougies, ontsteking en alle filters en sappen zijn bij deze beurt vervangen.
na een aantal dagen wachten haar weer opgehaald en dat reed gelijk een stuk beter!

Toen ze dan eindelijk thuis stond ging ze weer gelijk de garage in.
Van mijn andere kever had ik nog brede stalen velgen, witte knipperlicht glazen en een ander stuur liggen, en natuurlijk moesten deze erop om de daily een beetje smoel te geven.
Resultaat:
Image

Image

Tijdens de werkzaamheden aan het project kwam ik nog een spiegel tegen die ik op het project toch niet ga gebruiken dus ook die kwam op de daily.
Gelijk daarna bezocht ik met haar ook onze eerste meeting samen... de 3th DVK cruise night:
Image

Inmiddels was ik druk met het project, iedere dag rijden in een kever doet het kever virus nu eenmaal nog sneller om zich heen slaan!
Voor het project was ik op zoek naar andere velgen, ik wilde hiervoor graag centerlines.
Een erg mooie velg vindt ik, en je ziet ze niet zo heel veel op kevers.
Na lang zoeken een setje kunnen vinden, maar omdat het project toch nog lang niet rijdt, de banden van de daily aan vervangen toe waren, deze voorloppig onder de daily geschroefd!
De kofferklep van daily vertonden wel erg veel blazen en bulten onder de lak.
In de garage had ik nog een andere klep liggen... en een spuitbus mat zwart...
1 en 1 is nu eenmaal twee, en het resultaat was:
Image

Image

Een aantal maanden zo rond gereden, met het idee de achterklep ook nog eens mat zwart te spuiten.
Dat leek mij mooier, want de mat zwarte voorklep beviel me wel.
De daily dacht daar schijnbaar net zo over, en besloot uit haar zelf dat even te bespoedigen...
Naa het boodschappen doen, kever starten, VLAMMEN!
Lekke benzine leiding...warme motor....onstekings vonk, met als resultaat:
Image

Gelukkig kreeg ik het op tijd uit, dankzij de brandblusser van de supermarkt.
Maar het mag duidelijk zijn dat ik weer een aantal avonden in de garage zat.
Vlammen en bedrading gaan nu eenmaal niet erg goed samen.
Gelijk maar weer een beurtje van gemaakt, bougie's en kabels, verdeel kap, rotor, punten, filters enz ook gelijk maar vervangen.
Een lid van ons cluppie (VW Team Arnhem) had nog wel een andere achter klep liggen, deze kwam van een cabrio en heeft dus wat andere roosters.
Deze mat zwart gespoten en gemonteerd, resultaat:
Image

Van het zelfde team lid heb ik later ook nog een setje USA achter licht lenzen over genomen.
helemaal rood op de achteruit rij verlichting na.
Er bleef echter een ding wat me stoorde....
Ze lag veel te ver van de grond!
Dus uit eindelijk de knoop door gehakt en een maandje geen geld uitgegeven aan het project, maar verlaagde spindel voor de daily aangeschaft!
Met het zetten van de spindels gelijk de schokdempers vervangen voor gas gevulde, ik kon er nu tenslotte lekker bij!
Naar goed ouderwets cal-look gebruik gaat ze achter niet zakken, maar blijft ze op origineele hoogte.

Zo staat ze er nu bij:
Image

Image

Image

Plannen? nee niet echt, ik zie wel wat er in me opkomt of wat ons pad kruist.
Wel ga ik van de week een ander achterspatbord ophalen, in eentje zit een deukje, en ook dat stoort me!
Verder wil ik van voorjaar wat carrosorie werk gaan doen, ze heeft hier en daar nog al wat roest plekkjes.
Gebruiks sporen vind ik niet erg, maar sommige gaan toch wat verder dan dat, en ook daar gaan we wat aan doen.
bedenk wel, het is een echte daily, ook in de winter, sneeuw pekel en ijzel zal ze gewoon de weg op moeten, 12 maanden per jaar!
Een echte concours winner zal het dus niet snel worden, hopelijk gaat dat straks met het project anders...
Voorloppig cruise ik lekker op en neer naar Ede voor het werk, en kom ik steeds weer met een glimlach aan!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Andre's Daily driver

Postby Sander/DVK » 03 Mar 2009, 23:54

Leuk hoor. Die wielen staan hem goed!

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Andre's Daily driver

Postby Martijn/DVK » 04 Mar 2009, 00:15

Inderdaad, en best grappig met die zwarte kleppen, staat hem niet verkeerd.
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
levis
Posts: 179
Joined: 06 Sep 2007, 18:30

Re: Andre's Daily driver

Postby levis » 04 Mar 2009, 12:29

verlaging is ook super netjes en dat door alleen dropped spindels.

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 05 Mar 2009, 23:56

Thanx!

vanavond een ander achterspatbord opgehaald.
moet natuurlijk nog wel in kleur gezet worden.

josjegroenendijk
Posts: 155
Joined: 31 Mar 2007, 10:09
Location: steenwijk

Re: Andre's Daily driver

Postby josjegroenendijk » 10 Mar 2009, 19:37

he andre,

ik zie nu pas dat je mijn oude kever hebt gekocht, leuk man.
hij was alleen mosrot toen ik hem wegdeed,
maar voor mij was het mooi een goedkope driver voor een jaar.

gelukkig heb jij er veel plezier van en hij rijd nog steeds, dus dat is goed nieuws.

veel plezier ermee.

grtz jos

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Andre's Daily driver

Postby Martijn/DVK » 10 Mar 2009, 20:13

Ha, klein wereldje dan he ... :albino:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 11 Mar 2009, 01:56

josjegroenendijk wrote:he andre,

ik zie nu pas dat je mijn oude kever hebt gekocht, leuk man.
hij was alleen mosrot toen ik hem wegdeed,
maar voor mij was het mooi een goedkope driver voor een jaar.

gelukkig heb jij er veel plezier van en hij rijd nog steeds, dus dat is goed nieuws.

veel plezier ermee.

grtz jos


He gaaf!
Heb er inderdaad veel plezier van!
Het heeft inderdaad het een en ander aan laswerk gekost om haar door de keuring te krijgen...
Maar ze is nu gekeurd tot eind 2010, tegen die tijd zie ik wel weer verder.
ik hoop mijn project tegen die tijd rijdend te hebben, daarna gaat deze uit elkaar.
Toevallig nog een aantal foto's uit de oude doos...?

josjegroenendijk
Posts: 155
Joined: 31 Mar 2007, 10:09
Location: steenwijk

Re: Andre's Daily driver

Postby josjegroenendijk » 11 Mar 2009, 13:52

die hou je tegoed van me, wellicht dat ik er een paar meeneem naar terlet.

hoe is het met de rechterachter wiel ophanging gesteld???

het wiel is mij er namelijk er af gevlogen, vanwege het ontbreken van een splitpen, en had redelijk wat schade veroorzaakt, aan de achterzijde toen. in 2006.
verder was de bodemplaat verrot ter hoogte van de achterbank/accubak.
spatborden waren ernstig aan het rotten, dorpels waren al een keer gebakken;)
golf stoelen zaten erin :? , maar het motortje bleef maar lopen.
ik heb er zo'n 50.000 km mee gereden in 1 jaar en hij heeft mij met veel plezier altijd rondgereden.
en goedkoop natuurlijk :wink: .
ik had hem gekocht voor 500 euro en verkocht zonder apk voor 750 :) :) , goedkoper kon ik toen die tijd niet rijden.

veel plezier ermee.

grtz jos

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 12 Mar 2009, 05:45

Ik heb het idee dat de eigenaar na jou (krispijn...?) al begonnen was met herstel werkzaamheden.
De bodem is vrij hard, rond de accu ook geen problemen.
De achterwiel ophanging is ook dik in orde.
Verleden week de schokdempers nog vervangen, en daarbij gelijk de boel even na gekeken en zag er goed uit.
De dorpel aan de bijrijders kant was wel compleet gaar, voor de apk is deze "herstelt" niet zo als wij dit graag zien, maar apk waardig en solide voor dagelijks gebruik.
Dit met in het achter hoofd dat de kever tzt toch body off gaat.
De body zelf heeft wel het een en ander aan aandacht nodig, als je er achter staat is het rechter spatbord gedeukt, hier is inmiddels een andere voor.
Links achter is in orde, de beide voorspatborden zouden tzt vervangen mogen worden.
Ook de delen boven de treeplank, achter de deur hebben aandacht nodig...
Ik heb hem met nog 7 maanden apk gekocht voor 1000 euro, inmiddels zit er dus een apk op tot december 2010.
Ik heb haar nu een jaar als daily, en weet nu al dat dit het volgende project gaat worden.
Ik rijd er gemideld een 250 kilometer per week mee, nog steeds zonder problemen en met een grote glimlach!

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 20 Mar 2009, 13:57

Gisteren de daily maar eens een goede was beurt gegeven, en daarna even in de was gezet.
ik moet zeggen, ik was verbaasd dat de lak er nog zo netjes onder vandaan kwam!
vandaag scheen het zonnetje lekker dus gelijk maar even een paar foto's gemaakt:

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Andre's Daily driver

Postby Sander/DVK » 20 Mar 2009, 15:03

Waarom maak je er geen Beetle Cup racer van. Gaaf man!

Image
Image

http://www.beetlechallenge.com/

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 12 Apr 2009, 12:51

In de aanloop naar de pasen, kan je natuurlijk je tijd verdoen met eieren schilderen of door het hangen van kuikentjes in een boom...
Maar je kan natuurlijk ook wat nuttigs gaan doen!
Dat laatste heb ik gedaan.

Vanaf het moment dat ik de daily rij zit er al een deukje in het rechter achter spatbord.
Een deukje waardoor het achterspatbord een hele rare lijn krijg, een lijn waar ik me mateloos aan ergerden!
Dus, ander spatbord gekocht, in kleur gezet, en vervangen die handel:

Image

Image

Image

Image

Image

Zo dat ziet er gelijk weer een stukje beter uit!
Ik had wat verf over, dus gelijk aan de voorzijde de ergste roest aangepakt.

Image

Image

2e paasdag samen met freek kleppen stellen, carburateur en ontsteking afstellen, en dan hebben we de paas dagen weer nuttig door gebracht!

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 17 Apr 2009, 18:20

Het lijkt erop dat het project even geduld moet hebben, omdat ik even druk ben met de daily...
na het spatbord vervangen te hebben, waren vandaag de stoelen aan de beurt.
Er zaten nu oude golf 1 stoelen in, met de mooie kleur blauw achtig iets...
Nu had ik nog een set corrado stoelen staan. de bijrijders stoel was daarvan nog puntje gaaf, de bestuurders stoel heeft wat oplap werk nodig.
Ik had ook nog een setje stoelframes liggen, dus vandaag aan het slijpen en monteren gegaan!
De bijrijders stoel zit er in, en ik moet zeggen, ik vindt het een verbetering!

Image

Image

het zal niet ieders smaak zijn, maar geef toe, het kleurt in ieder geval beter bij de rest!
Daarbij zit het 10X beter dan de oude golf stoelen, en dat is voor een daily toch ook wel lekker!
Zoals je ziet zit er geen hoofdsteun meer op, omdat ik de stof daarvan nodig heb om de ander te herstellen.
Staat ook wel old school zo zonder hoofdsteun, dus of ik er tzt nog hoofdsteunen bij zoek weet ik nog niet.
Eerst "mijn" stoel ook maar eens up to date maken en erin schroeven!

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 18 Apr 2009, 20:51

The king's chair ! :

Image

met hoogte verstelling!
Al moet 'the king" hem nog wel even schoonmaken....

is er iemand die een goed reinigings middel weet?

User avatar
Patrick/DVK
DVK / Moderator
Posts: 334
Joined: 07 Apr 2008, 22:07

Re: Andre's Daily driver

Postby Patrick/DVK » 18 Apr 2009, 21:30

Hey Andre,

Gewoon water en amonia, dat werkt super!!

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 30 Jun 2009, 21:26

Vandaag de stabilisatoren aan de achterzijde weer gemonteerd!

Het bleek dat deze er bij de daily niet op zatten.
Ik had van het project nog een setje liggen, dus deze er maar op gezet.
Voor het project komen er dan wel weer andere.

Ben zeer benieuwd in hoe verre dit het weg gedrag van de daily gaat beinvloeden!

verder is de uitlaat van de daily aan vervanging toe, nu heb ik nog een RVS demper van EPS liggen, dus die keuze is niet zo moeilijk.
Ben nu alleen op zoek naar een nieuwe LPG stift voor in de uitlaat.

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Andre's Daily driver

Postby A.Busser » 24 Sep 2009, 18:04

Voor de daily eindelijk een LPG stift gevonden voor een zeer betaalbare prijs.
gelijk alle nieuwe pakkingen en aansluitingen besteld.
De RVS uitlaat had ik nog liggen. (wat ook wel te zien is...)
Kan straks eindelijk de rotte er onderuit en de RVS uitlaat van EPS eronder.

Image


Return to “Visitor's Rides”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests