2276 Onderblok

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

2276 Onderblok

Postby Martijn/DVK » 02 Apr 2007, 22:01

Hebben jullie tips voor een 2276 onderblok, of toch een 2180 ivm de 92'ers? Wat ik wil weten is bv wat voor type krukas/h-beams van cb?, en lengte?

Koppel of toeren machine, en wat voor koppen? ik zelf zat aan wedgeports 044ers te denken..

Uiteraard met een CW-krukas, maar welk type?

Wat zijn jouw spec's JeePee? aangezien ABC deze voor jouw heeft gebouwd zal ik op een vergelijkbare ongv. uitkomen als ik mijn blok daar laat bouwen..

Gaat voorlopig alleen maar ff over het onderblok, maar wel met de 'rest' in het achterhoofd (48IDA + 010 of MSD) en 181 koelhuis.

Tipsssss welkom :P

Image
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 02 Apr 2007, 22:18

94x82, de krukas moet van 4340 chromolybdeen zijn, ik zou voor een nokkenas gaan waar je het koppel bij hoge toeren hebt uit de FK serie, 1,4 rockers en 044's..

Waar je nou op moet letten wat de juiste/perfecte lengte is van je drijfstangen snap ik egenlijk ook niet.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 02 Apr 2007, 22:36

6500-7000rpm max zat ik aan te denken..
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 02 Apr 2007, 22:53

Geen 7500 rpm? |
Gillen moet ie :lol:

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 02 Apr 2007, 23:25

rpm kill's engines :lol:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Postby 67-indeed/DVK » 02 Apr 2007, 23:57

82 krukas met standaard drijfstangen zorgt voor meeste koppel aangezien het snelle draaipunt van de "korte" drijfstangen veel kracht "opwekken"

2276 is op zoveel manieren samen te stellen, het ligt er vnl aan wat voor prestaties je wil hebben.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 03 Apr 2007, 12:42

67-indeed/DVK wrote:82 krukas met standaard drijfstangen zorgt voor meeste koppel aangezien het snelle draaipunt van de "korte" drijfstangen veel kracht "opwekken"

Tot hoeveel toeren?
Zie het als een kaboutertje met hele korte beentjes. Die is snel op gang idd, maar wat is zijn top?? :roll:

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Postby Paulus » 04 Apr 2007, 22:43

Zijn dit serieuze plannen Martijn ? :o

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 04 Apr 2007, 22:56

Paulus wrote:Zijn dit serieuze plannen Martijn ? :o


Jep, niet dit jaar hoor ;) eerste de schijfremmen deze zomer..

ABC tuning (waar JP ook heeft laten bouwen) zou het onderblok voor mij bouwen dan..
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 04 Apr 2007, 22:58

Waarom bouw je hem niet zelf.
Het is erg leuk om te doen, en heel erg leerzaam.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 04 Apr 2007, 23:32

Sander/DVK wrote:Waarom bouw je hem niet zelf.
Het is erg leuk om te doen, en heel erg leerzaam.


Omdat er nogal wat centen in gaan zitten wil ik zeker weten dat alles van het draaiende gedeelte goed in elkaar zit, qua toleraranties e.d.

Zelf bouwen kan ook hoor.. we zien wel..
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Postby 67-indeed/DVK » 05 Apr 2007, 00:33

als ik een 2276 zou bouwen zou ik het mark herbert recept nemen:

2276, 94x82

OK, now for my favorite motor. a 94x82 (2276cc), medium state of tune. 94mm Cima pistons, 82mm welded stroker, stock relieved VW rods, 14+lb flywheel, 120 cam (295dur x .495lift w/ 1.25 rockers). Solid shaft rocker kit, 3/8 thin-wall chromoly pushrods. 8 mm chromoly headstuds. 040 stock VW head castings w/ 40x37.5 valves, fully ported (as big as you can go without welding), unshrouded chambers w/ hemicut, 8 to 1 compression, competition valve job, stainless steel valves, dual springs, titanium retainers, tapered intake guides, intake guide bosses NOT removed, intake manifolds match-ported all the way up.

48 Dellortos on IDF manifolds are my 1st choice but 48 IDFs will work fine too. IDF manifolds are a tricky thing because there are so many different types. The ones that work the best on this motor are Gene Berg, but they are a pain to install because they are shorter. I've heard CB performance makes some decent manifolds but they may be too tall. Other manufactures make manifolds that are slightly taller than the Bergs and are easier to install, but they have a tendency to break at the flanges. I use 11mm nuts with thick washers to make installation easier.

I also grind down a 1/4" drive socket and the manifold sometimes to make sure everything is clearanced before I put the manifolds on. A little bit of grease on the gaskets helps them seal and the gaskets will come off in one piece later when you remove them. I use a 1 5/8" header on this motor with a 2 1/2" turbo muffler. If you can find metal exhaust gaskets you are better off. I use a small amount of hi temp silicone on them and I use Porsche style 12mm copper locknuts to install the header and muffler and I use washers on all.

Well there you have it. This motor will never disappoint, and it will last a long time too. I still have my first motor of this type and it has been in several cars including my bus. If any of you have seen the QUAIFE test video with some moron doing donuts in a black 61 bug for 5 minutes straight, that's me (Editor's note: this video can be seen in the Audio/Video section). That's about the 3rd car that that engine went in. I overheard people talking after they saw the video "that's the end of that motor". Well it went into my bus after that and got driven 140 miles round trip from my shop to my house. I will never get rid of that motor, its way too much fun!


en

You can have a motor that doesn't cost a fortune to build, will last (as long as you take care of it) and will haul ass! It will also get decent gas mileage and drive like a dream. This motor will pull at low RPMS as well as high and you won't need to have close ratio gears in your transmission because it will pull with stock gearing, no problem. In fact, it will run the quarter mile in three gears and you still have 4th gear for the freeway. You can also use this same motor in a bus but you will have to raise the gear ratios to make it drivable - unless you want your bus to run 14s in the quarter! I suggest a late model 4.86 or 4.57 R&P along with some larger diameter rear tires for bus applications.

A motor like this will pull from 3500 to 7000 with the right heads. The same motor size but with aftermarket or welded VW heads and a 320 duration cam will usually only pull from 5500 to7500. A much smaller RPM range. That's why they need closer ratio gearing and a 5 speed to drive on the freeway. Of course they are frightfully fast too! Huge motors with huge cams can be driven around with no real problems although they will need valve jobs more often. It's just that you have to be in the right gear to make it go and it will not get very good gas mileage. You have to ask yourself do I want to sacrifice so much for a 12 in the quarter instead of a 13? Just look in the magazines under new car specs. and see how many cars run 13s in the quarter. Not many and you usually won't see one driving around anyhow. But to each his own.


kun je dit gebruiken? :wink:

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 05 Apr 2007, 16:44

Inderaad, waarom een gelaste kruk als er genoeg gegoten te krijgen zijn.. Maar inderdaad Deed, er is veel bruikbaar van zijn lijstje ;)
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jordy/DVK
DVK / Moderator
Posts: 380
Joined: 25 Mar 2007, 20:31

Postby Jordy/DVK » 05 Apr 2007, 17:12

Martijn/DVK wrote:Inderaad, waarom een gelaste kruk als er genoeg gegoten te krijgen zijn.. Maar inderdaad Deed, er is veel bruikbaar van zijn lijstje ;)


Gegoten?

Ik hoop dat je gesmeed bedoelt!!! Ik zou nooit een gegoten krukas kopen...

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 05 Apr 2007, 17:53

De chroolybdeen krukassen worden uit 1 stuk gemaakt.
Kijk maar eens op deze link, daar zie een ruw bewerkte krukas.

User avatar
Jordy/DVK
DVK / Moderator
Posts: 380
Joined: 25 Mar 2007, 20:31

Postby Jordy/DVK » 05 Apr 2007, 18:06

Die Chroom-Molybdeen krukas is toch echt gesmeed en niet gegoten... ;)

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 05 Apr 2007, 18:12

Dat zeg ik toch ook niet. Ze worden uit 1 stuk chromolybdeen gemaakt, en met de cnc in vorm gemaakt.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 05 Apr 2007, 18:14

Ik heb nog ergens een artikel liggen hoe ze stap voor stap laten zien hoe ze gemaakt worden. Ik zal kijken of ik het nog kan vinden.

User avatar
Jordy/DVK
DVK / Moderator
Posts: 380
Joined: 25 Mar 2007, 20:31

Postby Jordy/DVK » 05 Apr 2007, 18:22

O sorry... :oops: Ik dacht dat je wilde zeggen dat ze gegoten waren. Ze worden inderdaad als roodgloeiend blok metaal tussen twee mallen in de gewenste vorm gehamerd. Gesmede krukassen zijn in ieder geval véééél sterker dan gegoten krukassen...

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 05 Apr 2007, 20:16

Gesmeed :)
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
JeePee
Posts: 1715
Joined: 30 Mar 2007, 23:04

Re: 2276 Onderblok

Postby JeePee » 06 Apr 2007, 22:19

Martijn/DVK wrote:
Wat zijn jouw spec's JeePee? aangezien ABC deze voor jouw heeft gebouwd zal ik op een vergelijkbare ongv. uitkomen als ik mijn blok daar laat bouwen..


Spec's staan toch in het Boxertje?

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 07 Apr 2007, 12:43

oh, verrek jah.. vergeten 8)
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Postby Jesse/DVK » 10 Apr 2007, 22:13

Ik weet niet of je het blad UltraVW leest? Daar stond in het maart 2007 nummer een dynoshootout in van 10 motorbouwers. Daar zat 2276cc blok tussen van Clyde Berg en scoorde 172 Pk@6500Rpm.

Specs

2275cc
82mm Gene Berg Crack
94mm Mahle Pistons
VW Rods
Engle 125cam, Berg 1.4:1 rockers
CB/Berg 044 heads, 44x37,5 valves
7.0:1 compression
1.75 inch Gene Berg Header
48 IDA Webers, 42mm venturis

Of je er wat aan hebt weet ik niet maar agh het is een leuke lijst :P

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Postby 67-indeed/DVK » 10 Apr 2007, 22:44

Maar hij was bij lange na niet de beste :wink:
Ok, de meeste waren dan wel 2332cc

Wel een beetje lage compressie, misschien dat dat zou schelen...

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 10 Apr 2007, 22:55

Heb het heel toevallig gisteren nog gelezen :shock: Dat was een Ultra Low compression blok :)

Denk dat hij niet met de H-CR hype mee wilde, maar hij springt er zo wel tussen uit, en dat is denk ik wat hij er mee wilden bereiken ;)

Denk dat ik toch zelf alles ga bouwen, leer je het meeste van, en waarschijnlijk ook 'goedkoper', van wat je goedkoop bedoeld.. :)
1776cc - Happiness is a hot VW!


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest