Krukassen

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Krukassen

Postby Jesse/DVK » 23 Oct 2007, 11:29

Nu ben ik de laatste tijd aan het proberen om zoveel mogelijk informatie te verzamelen en te weten te komen over motoronderdelen om zo voor mij het beste motorblok samen te stellen met mijn budget. Als ik zo op het internet rondlees zijn er een aantal krukassen te verkrijgen.

* Standaard krukas
* Gegoten krukas
* Gesmede krukas

De standaard krukas zal ook wel gegoten zijn?

Ik weet dat de meeste mensen zweren bij gesmede krukassen omdat deze veel sterker zijn, toch zie ik ook veel blokjes met standaard krukassen waar toch flink wat pk's inzitten.

Wanneer kies je voor een andere krukas en weegt het prijsvoordeel van een gegoten krukas t.o.v. een gesmede krukas op tegen de sterkte?

Laat de discussie maar losbarsten :lol:
[/list]

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 23 Oct 2007, 18:04

Ik denk dat de gegoten krukassen best goed meegaan.

Heb met een 82 gegoten c/w krukas gedragraced zonder problemen.
Gesmeden zijn altijd sterker dan gegoten naar mijn weten maar dit is net het fabeltje van je moet geen 92mm cylinders pakken vanwege blowby etc.

Als je een blok gaat bouwen die voornamelijk street use ziet dan kan je gerust een gegoten c/w krukas kopen,die paar keren dat je gaat dragracen maakt dan niet zoveel uit maar thats my opinion.

Ik heb ook wel eens dudes gezien die met een standaard non c/w krukas rijden met veel pks als het maar goed gebalanceerd is.

Maar all this is my 2 cents :twisted:

Budget gezien zou ik een gegoten c/w kopen,kan je wat investeren op je koppen etc
8)

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Postby Jesse/DVK » 23 Oct 2007, 18:29

Thanks voor je reactie Stanford, mijn oog is namelijk gevallen op een SCAT setje.

NEW - Forged piston & cylinder kit
NEW - SCAT 4340 chromoly gland nut and heavy-duty washer
NEW - cast (Economy) crankshaft
NEW - SCAT 4340 forged I-Beam (Economy) rods
NEW - SCAT performance grind camshaft with gear
- please specify camshaft grind (C20, C25, C35, C45, etc.)
NEW - SCAT lightweight performance lifters
NEW - heavy-duty chromoly pushrods
NEW - big bore engine gasket set and silicon rear main seal
NEW - heavy-duty oil pump
NEW - heavy-duty engine main & standard rod bearing set. All sizes available
- please specify main bearing size
NEW - heavy-duty camshaft bearing set

En dan 69x90,5mm voor 700 eur. Dan een paar goede koppen erop en Webers 40IDF. Lijkt me leuk zat voor straatgebruik en is een paar keer op de strip bij bijv Budel en DasDragDay.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 23 Oct 2007, 18:35

Als je dan toch een nieuwe krukas koopt, koop dan een 74 of 76 slag. Die is misschien 20 euro duurder dan de 69 slag. Je hoeft nu nog niet over te gaan op "B" zuigers, maar je hebt toch wat extra cc, en wat meer koppel door de langere slag.

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Postby 67-indeed/DVK » 23 Oct 2007, 20:10

Bewitched wrote:Ik heb ook wel eens dudes gezien die met een standaard non c/w krukas rijden met veel pks als het maar goed gebalanceerd is.


hear hear :wink:

sander een 74 of 76 slag maakt het wel moeilijker om de gewenste dekhoogte te krijgen. maar je hebt gelijk als dat niet uitmaakt...
1904 of 1955cc 8)

User avatar
Scarface/DVK
DVK / Moderator
Posts: 1034
Joined: 30 Mar 2007, 19:33

Postby Scarface/DVK » 23 Oct 2007, 21:26

1955 rulezz

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 23 Oct 2007, 22:13

Volgens mij is dat deckheight verhaal met een 74 of 76 krukas ook een beetje bull.
Scarface rijd een 1955 cc en dat is met een 76 krukas en no problemo.

Maar ok ik ben geen pro engine builder dus durf niet met 100% te zeggen dat de deckheight moeilijk te krijgen is.

Volgens mij wil ieder meer cc's en drom word dan de 78 aangeraden tov de 69,scheelt wel 75 euries. :twisted:

Maar de keuze is aan jouw wat je wilt natuurlijk en voor welk doel je je blok wilt bouwen Jesse :twisted:

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 23 Oct 2007, 23:07

Roger (rode ovaal) heeft ook 1954 of 1955 zoiets, maar slag weet ik niet.
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 24 Oct 2007, 08:15

dacht ook 1955cc :twisted:
Die gast woont in zevenhuizen dacht ik of niet,had die kever daar een keer gezien bij een huis

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Postby Martijn/DVK » 24 Oct 2007, 08:41

Bewitched wrote:dacht ook 1955cc :twisted:
Die gast woont in zevenhuizen dacht ik of niet,had die kever daar een keer gezien bij een huis


Roger woont in Deurne :)
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Postby Jesse/DVK » 24 Oct 2007, 12:33

Deckheight? Help deze noob is even op weg. Is dat hetzelfde als squish?

Doel van me blok is vooral op straat ermee rijden, Civic's en GTI's pesten :). Af en toe de strip op op bijv Budel of DDD.

SCAT heeft ook een setje met een gesmede C/W krukas met 78.8mm slag, samen met 90.5mm cilinders geeft dit 2027cc. Ook niet verkeerd lijkt me.

Maar hoe is het met de kwaliteit van SCAT? Of kan ik beter voor losse onderdelen gaan van bijv. CB Perf.?

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Postby 67-indeed/DVK » 24 Oct 2007, 14:41

Voor zover ik weet is scat prima kwaliteit! Alleen de lifters/nokvolgers zijn een no-go.

2027cc is zeker niet verkeerd, maar daar heb je ook iets meer werk aan.

Dekhoogte is de afstand van de zuiger tot de cilinderrand (hoever de zuiger naar buiten komt op TDC, let er op het is niet de bedoeling dat de zuiger verder naar buiten komt dan de cilinder lang is. Dit is de kans bij een iets grotere slag dan 69, omdat je dan nog met dezelfde zuigers werkt maar door de extra slag komen ze verder naar buiten. Wat je dan moet doen is de cilinder shimmen, dus kopere randjes tussen het carter en de cilinder zetten, maar dit kun je ook niet oneindig lang doen.

Ook bepaalt de dekhoogte samen met het aantal cc's in de koppen (en uiteraard de boring en slag) de compressie ratio van je motor. Als laatste weet ik nog dat je de dekhoogte altijd zo klein mogelijk wil hebben zodat de ontsteking ontstaat in je cilinderkop, hierdoor houd je de hitte in de kop en niet in de cilinder.

Correct me if i'm wrong though.

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 25 Oct 2007, 08:30

Deckheight is wat Diederik zegt,dekhoogte.

78 krukas en 90.5 cilinders geeft 2007 cc,let wel op dat je dan de B cilinders neemt ipv de A vanwege de grotere slag van de krukas.

Ja D wat je zegt al wat je noemt bepaald de compressie voor zover ik het ook weet.

Om civics en gti's te pesten hoef je geen 2007cc blok te bouwen.Dit kun je al met een goede 1679cc blok of een 1776cc blok en een goede versnellingsbak en je blijft een beetje bij budget die niet uit de hand loopt.

Maar thats my opinion :twisted:

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Postby Jesse/DVK » 25 Oct 2007, 09:58

@ Diederik, bedankt voor de uitleg. Weer wat geleerd.

Ik denk dat het toch 'gewoon' een 1776 wordt, dit is voor mij gewoon beter bereikbaar. Ik blijf toch een student. Wanneer ik dan van school af ben en echt geld ga verdienen kan ik altijd nog een andere motor kopen. :wink:

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 25 Oct 2007, 17:29

Dat proberen we je steeds te zeggen; 94mm cilinders zijn net zo duur als 90.5 cilinders, en een 76mm krukas net zoveel als een 69mm, dus waarom geen dikke motor?

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 25 Oct 2007, 18:12

Volgens mij is een 76 krukas duurder Sander.
Wat betreft de cilinders is de prijs hetzelfde 90.5 of 94,je kan ook een 1915cc maken Jesse.

Maar als je je standaard koppen wilt houden zou ik gaan voor de 1776cc,als je die flowt heb je een goede pk range.

Voor een 1915cc is dat net iets te kleine standaard koppen hoewel het wel gaat maar je levert wat in op pk gebied.

Choice is yours dude :twisted:

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 25 Oct 2007, 20:10

Pb sended Jesse :twisted:

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Postby Jesse/DVK » 25 Oct 2007, 21:52

Ik moet eigenlijk alles nieuw Stanford, ik wil namelijk een mexico 1200 kopen (AS41 carter). Deze hebben niet zoveel te lijden gehad namelijk.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 25 Oct 2007, 22:26

Als je een 1776cc wilt gaan bouwen kun je net zo goed die motor kopen waar je me toen over verteld hebt.
Als je het zelf gaat doen ben je 3x zoveel kwijt. Zeker als je ook nog de carbs ed aan moet schaffen.

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 26 Oct 2007, 10:13

Alles nieuw Jesse,ja dan ben je wat euros kwijt.
Als je ook nog koppen,carbs etc moet kopen dat kost wel wat nieuw.

Carbs kan je nog 2de hands vinden goede soms.
Weet niet wat de andere motor koste maar misschien ben je beters uit wat Sander zegt.

Maar als je iets wilt bouwen drop me a PB dan kunnen we altijd iets samenstellen of zo wat in je budget kan passen :twisted:

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 26 Oct 2007, 10:42

Btw Jesse als je alles nieuw moet kopen denk ook voor de toekomst dat je wat koopt die je later ook kan gebruiken,bijv koppen,carbs,cam etc :twisted:

guesswho
Posts: 21
Joined: 12 Jan 2008, 20:24

Postby guesswho » 12 Jan 2008, 23:42

Sorry dat ik een oud topic weer oprakel, maar ik voelde dat een reactie hier op z'n plaats is.
Bewitched wrote:Volgens mij is dat deckheight verhaal met een 74 of 76 krukas ook een beetje bull.
Scarface rijd een 1955 cc en dat is met een 76 krukas en no problemo.

Inderdaad, no problemo met die lage compressie, maar ook no efficiëntio :wink: zonder noemenswaardige squish. Dat is echter verholpen... 8)
76mm is een beetje een bastaardmaatje omdat je vooraf andere keuzes moet maken voor de rest van de componenten, bijv. drijfstanglengte (het eenvoudigst), dan wanneer je voor een 78mm of 82mm zou kiezen. Als je de juiste keuzes gemaakt hebt is een 1955 inderdaad een motor met heel veel potentie.

Bewitched wrote:Volgens mij is dat deckheight verhaal met een 74 of 76 krukas ook een beetje bull...........................Maar ok ik ben geen pro engine builder dus durf niet met 100% te zeggen dat de deckheight moeilijk te krijgen is.

Ja, wat is het nou? Wel of niet? :twisted:

Bewitched wrote: Maar de keuze is aan jouw wat je wilt natuurlijk en voor welk doel je je blok wilt bouwen Jesse :twisted:

Inderdaad, daar draait het om. Bedenk vooraf voor welk doel je de motor wilt gebruiken en blijf daar bij. Een compromis zal over het algemeen teleurstellen. Een daily driver wordt nooit een 12 seconden machine en andersom ook niet.
Overweeg desnoods een 2e motor! Best of both worlds en wisselen kost, na wat oefenen, maar een kwartiertje.... 8)

Groet'n,
Richard

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Postby Bewitched » 14 Jan 2008, 09:29

Guesswho.

Voor de 76,78 en 82 kan je nog zelfs de standaard lengte conrods gebruiken maar bij de 78 en 82 krijg je meer sideload op de cylinder
wanden.

Over de deckheight ik denk dat het uitvogelen is net als bij elke slag en wat je zoekt aan deckheight.Je zal toch met shims moeten werken.

Weet niet welke deckheight Scar,heeft hij een lage compressie? :twisted:

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Postby Sander/DVK » 14 Jan 2008, 13:47

Had. Zijn motor komt uit de US, en had dus had een hele lage compressie, maar dit is netjes opgelost door de heren van ABC-Tuning :wink:

guesswho
Posts: 21
Joined: 12 Jan 2008, 20:24

Postby guesswho » 15 Jan 2008, 00:10

Bewitched wrote:Guesswho.

Voor de 76,78 en 82 kan je nog zelfs de standaard lengte conrods gebruiken maar bij de 78 en 82 krijg je meer sideload op de cylinder
wanden.

Over de deckheight ik denk dat het uitvogelen is net als bij elke slag en wat je zoekt aan deckheight.Je zal toch met shims moeten werken.

Weet niet welke deckheight Scar,heeft hij een lage compressie? :twisted:


Een 76mm krukas met standaard drijfstangen geeft met 'A' zuigers een positieve (+) deckheight en met 'B' zuigers een véél te grote negatieve (-)deckheight.
De positieve deckheight is eigenlijk teveel om met shims op te lossen. Je moet er ook rekening mee houden dat de zuiger aan de onderkant van de cilinder er dan net te ver uit komt
Vandaar mijn opmerking dat 76mm een beetje een bastaardmaatje is.

Groet'n,
Richard


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest