Engines

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Engines

Postby Jesse/DVK » 28 May 2008, 00:54

Zoals de meesten wel zullen weten ben ik bezig om een motor te gaan bouwen voor in de kever. Nu kan ik niet kiezen tussen 1776 en 1914, de setup zal eigenlijk helemaal hetzelfde zijn. 1776 is meer old skool (komen ook dual qp op) maar een 1914 geeft meer vermogen.

DPR C/W
Std drijfstangen
Mahle cilinders + zuigers
40x35.5 cilinderkoppen (DRD, SCAT, CB?)
Chromo stoterstangen
W120-125 Engle
HD klepstoterassen met std klepstoters (wat zijn swivel feets hiervoor?)
Straight cuts
Merged header met dual qp
40mm Dells of Weber
Lifters?? (standaard? Zie mouse motor 180pk)
Full flow, pressure valve
Shadek 26mm pomp
30 pk koelhuis met gebalanceerde fan


Het vliegwiel, hoeveel maakt 180mm of 200mm uit? Beide verlicht, 8 paspennen en icm een Kennedy Racing koppeling?

Dokke/DFL
Posts: 605
Joined: 17 Apr 2007, 19:49
Location: Barneveld
Contact:

Re: Engines

Postby Dokke/DFL » 28 May 2008, 10:23

Geweldig Jes !!! Maar hoe vaak rij je eigenlijk met je kever ?
Waarom vroeg ik dit ? I.v.m. bijv : kennedy koppeling ? w-125 ? etc-etc ...

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 28 May 2008, 10:39

Hoe vaak, naja eigenlijk alleen naar meetings of gewoon als ik zin heb om een rondje te toeren. Ik ga naar school met het OV en er zijn hier nog twee moderne auto's beschikbaar voor het geval dat.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 28 May 2008, 11:09

Weekend warrior dus :pirat: Verder leuke combo denk ik zo :cheers:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 29 May 2008, 16:08

Zo zou je het kunnen noemen ja :P.

Hoe zit dat met vliegwielen? Is er veel verschil tussen 180mm of 200mm? Maakt het uit dus?

Swivel feets, die zie ik welleens langskomen op internet, wat zijn het? Wat doen ze? En heb ik ze nodig? :P.

Nokvolgers, wat zijn goede (betaalbare) nokvolgers?

Wanneer de 1776 of 1915 dezelfde onderdelen hebben rijden ze het zelfde? De 1915 zal wel meer koppel hebben lijkt me.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 29 May 2008, 16:30

There's no replacement for displacement :albino:

200mm pakken(wat af laten draaien), goeie koppeling erin enne gasse.. :headbang:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Engines

Postby Sander/DVK » 31 May 2008, 00:01

Jesse/DVK wrote:Zo zou je het kunnen noemen ja :P.

Hoe zit dat met vliegwielen? Is er veel verschil tussen 180mm of 200mm? Maakt het uit dus?

Met een 200mm heb je meet oppervlakte, dus zou je een minder zware drukgroep nodig hebben ipv een 180mm, en wat dus ook weer lekkerder rijdt.

Swivel feets, die zie ik welleens langskomen op internet, wat zijn het? Wat doen ze? En heb ik ze nodig?

Swiffel feet adjusters zijn stelschroeven voor in je tuimelaars die met een voetje altijd recht op je klepsteel blijft staan. Ze kunnen knikken door het kogeltje dat tussen de stelschroef en het voetje zit.

Nokvolgers, wat zijn goede (betaalbare) nokvolgers?

Ik heb ze van Mahle gebruikt. Die zijn 94 gram. Als je ze in de Us besteld zijn ze stukken goedkoper dan hier in europa.

User avatar
Dirk
Posts: 483
Joined: 07 May 2007, 20:49

Re: Engines

Postby Dirk » 31 May 2008, 08:38

Jesse/DVK wrote:Swivel feets, die zie ik welleens langskomen op internet, wat zijn het? Wat doen ze? En heb ik ze nodig? :P.

Nokvolgers, wat zijn goede (betaalbare) nokvolgers?


Swivel feets altijd doen.

Over nokvolgers dit was een mailtje Engel Cams:
Name: Dirk Pronk Email: Reason_For_Contact: Tech Support Comments:
Hello, what lifters do you recommend in a VW type 1 with a FK8 camshaft? regards D
PRONK the Netherlands.

Scat

Kort maar krachtig antwoord :o

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 01 Jun 2008, 15:33

Bedankt voor de antwoorden vrinden.

Pas een merged header trouwens ook op een 1200?

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: Engines

Postby 67-indeed/DVK » 01 Jun 2008, 16:19

niet aan beginnen. je hebt waarschijnlijk een 1 1/2" nodig, 38mm en dat is veel te groot voor een 1200.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Engines

Postby Sander/DVK » 01 Jun 2008, 16:40

Tuurlijk kan dat, maar verwacht er niet te veel van, maar je doet het waarschijnlijk voor de looks.

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 01 Jun 2008, 16:50

Dan wacht ik er wel mee, het motortje loopt nu perfect dus wil ik niet teveel meer rommelen. Nu eerst maar kijken of me carter goed genoeg is om te gebruiken.

Dokke/DFL
Posts: 605
Joined: 17 Apr 2007, 19:49
Location: Barneveld
Contact:

Re: Engines

Postby Dokke/DFL » 01 Jun 2008, 23:38

Als je motor toch lekker loopt waarom dan veranderen ?

Is het niet een idee om je motor te combineren met 2 X enkele carburatoren ( weber 34 ICT's ) en dat was het !!!
Hij zal dan iets meer power krijgen, ook op de snelweg kan je makkelijker inhalen met maar relatief weinig geld.
Met een dual quite pack is ook leuk te combineren, geen pk verlies.

It's OLD SPEED !!!

Je zal verbaast zijn wat voor rijplezier je ervan krijgt met die combinatie ...
BIG engine kan altijd nog ...

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 02 Jun 2008, 00:15

Haha leuk idee Dokke, maar toen je bij de laatste DVK Cruise Night voor me stond en ff met piepende banden optrok zat ik zo achter me stuur :D

Dat moet ik ook! Dus een dikke motor.

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 02 Jun 2008, 18:21

Je hoeft geen dikke motor om met piepende banden weg te rijden :twisted:

Pk gezien hangt het van heel veel af Jesse.
Een goed getunede 1776 zoals Dokke zal een mild getunede 1914 verslaan.

Its all in the combo dude.
Hangt van hoeveel werk aan je koppen dat de w125 tot zijn recht komt.
De w120 zal beter zijn voor wat je boven omschrijft maar thats my 2 cents.

Suc6 met kiezen Jesse.

Gr,
Stanford :afro:

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 02 Jun 2008, 18:34

Thanks Stanford, dat probeer ik dus ook vooral met dit topic te bereiken. Met het lijstje van hierboven (w120 of 125) hoe verschillend zullen de motoren dan worden als je een 1776 of 1915 bouwt? Wat zal beter rijdbaar zijn?

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Engines

Postby Sander/DVK » 02 Jun 2008, 19:56

Stanford, ben je morgen ook in zevenhuizen, of niet?

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 02 Jun 2008, 21:18

weet nog niet jullie?

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 02 Jun 2008, 21:29

Jesse,bijde zullen rijdbaar zijn maar hangt af van de cam die je gebruikt.
Een w125 is een cam die pas bij hoge toeren gaat leven terwijl de w120 al bij lagere toeren
goed uit de bus komt.

Om een W125 cam goed te benutten zal je de koppen moeten porten zodat hij meer kan ademen
en koppen met iets grotere kleppen zijn raadzaam maar als je de 40x35.5 goed bewerkt zal je er ook komen
hoewel de grotere kleppen meer zullen flowen mits bewerkt.

Maar wat ik zei het ligt in de combo die je maakt en hoever je gaat met koppen.
Met de w125 cam volgens mij moet je ook je pushrods aanpassen maar kan het mis hebben.

Ik ben bezig met een 1904 maar ben nog niet zover met de pushrods en ik heb ook een w125 maar
42x37.5 koppen.

Maar ik denk voor overall performance en drivebility zou ik gaan voor de w120 met jow engine specs.
Old skool 1776 8)

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 03 Jun 2008, 23:05

Ok thanks weer Stan voor je antwoorden.

Nog even over de maat van de header, 1 1/2 inch of 1 5/8? (voor een 1776 met 40x35.5mm kleppen).

En de krukas, standaard of DPR C/W? Standaard heb ik al liggen namelijk en hier kan ook voldoende pk's op (zie Dokke bijv.) alleen wat moet hier aan gebeuren voordat je die kunt gebruiken?

User avatar
Jordy/DVK
DVK / Moderator
Posts: 380
Joined: 25 Mar 2007, 20:31

Re: Engines

Postby Jordy/DVK » 04 Jun 2008, 00:01

Jesse/DVK wrote:En de krukas, standaard of DPR C/W? Standaard heb ik al liggen namelijk en hier kan ook voldoende pk's op (zie Dokke bijv.) alleen wat moet hier aan gebeuren voordat je die kunt gebruiken?


Standaard krukas komt sneller op gang omdat ie lichter is, CW krukas is beter in balans. Een normale VW krukas zal gebalanceerd moeten worden en eventueel geslepen.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 04 Jun 2008, 08:59

Ik zou een ronde krukas nemen, houd je carter/lagers veel langer goed, minder vibo's ook btw.
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jordy/DVK
DVK / Moderator
Posts: 380
Joined: 25 Mar 2007, 20:31

Re: Engines

Postby Jordy/DVK » 04 Jun 2008, 12:02

Martijn/DVK wrote:Ik zou een ronde krukas nemen, houd je carter/lagers veel langer goed, minder vibo's ook btw.


Waar heb je die wijsheid vandaan als ik vragen mag? Ik kan 't me namelijk niet voorstellen dat dat echt zo is...

josjegroenendijk
Posts: 155
Joined: 31 Mar 2007, 10:09
Location: steenwijk

Re: Engines

Postby josjegroenendijk » 04 Jun 2008, 12:53

in how to hot rod your vw engine staat hier een heel stuk over geschreven en in de laatste ultravw staat ook een heel informatief artikel over poulie's en krukassen.
grtz jos.

waar het in ieder geval op neer komt dat als je van plan bent om mer dan eens te gaan racen en boven de 5000 toeren gaat schakelen je beter een contra weigthed krukas kan nemen ivm. de betere balans en het heel houden van je blok.
aldus de bovenstaande gegevens.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 04 Jun 2008, 13:01

Jordy/DVK wrote:
Martijn/DVK wrote:Ik zou een ronde krukas nemen, houd je carter/lagers veel langer goed, minder vibo's ook btw.


Waar heb je die wijsheid vandaan als ik vragen mag? Ik kan 't me namelijk niet voorstellen dat dat echt zo is...


Ik heb er een gewone in liggen, maar dat stampt best bij hogere toerentallen.. niet echt fris voor je lagersschalen. Ze houden het wel tijd vol, maar een ronde is imho beter, anders hadden de moderne auto's dit ook niet.. Niet om de krukassen discussie op te spinnen maar ronde lijkt mij beter.. :bounce:
1776cc - Happiness is a hot VW!


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest