Engines

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Engines

Postby Sander/DVK » 04 Jun 2008, 13:04

Ligt er ook aan hoe alles is gebalanceerd Martijn. Ik draaide met de 1776 makkelijk 6000 toeren.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 04 Jun 2008, 13:13

Denk dat daar de clou ligt ja.. :pr: :pl:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jordy/DVK
DVK / Moderator
Posts: 380
Joined: 25 Mar 2007, 20:31

Re: Engines

Postby Jordy/DVK » 04 Jun 2008, 15:19

Martijn/DVK wrote:Ik heb er een gewone in liggen, maar dat stampt best bij hogere toerentallen.. niet echt fris voor je lagersschalen. Ze houden het wel tijd vol, maar een ronde is imho beter, anders hadden de moderne auto's dit ook niet.. Niet om de krukassen discussie op te spinnen maar ronde lijkt mij beter.. :bounce:


Een CW krukas gaat dat stampen tegen. Daarvoor hoeft een krukas niet rond te zijn. Zelfs moderne auto's hebben geen ronde krukassen (wel krukassen met contragewichten). Een ronde krukas heeft geen nut omdat de zijkanten elkaar toch niet uit hoeven te balanceren. Alleen de kant met het drijfstanglager en de tegenoverliggende kant moeten uitgewogen worden...

Balanceren (van drukgroep tot poulie) is het toverwoord.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 04 Jun 2008, 15:44

'k heb blijkbaar een verkeerde gedachte gehad bij de term 'ronde', daarmee dacht ik dat dat een CW was... maar daarmee word een geperste naaldlager krukas mee bedoeld of niet? :scratch: :scratch:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 04 Jun 2008, 18:07

Leuke discussie mensen terwijl ik aan het werk was :D. Waarom ik dit vroeg was vooral doordat Sander mij vertelde dat 6500-7000 toeren mogelijk was met een standaard krukas.

Maar omdat er teveel aan een standaard krukas moet gebeuren, balanceren, slijpen 8 dowelen etc is het economisch gezien beter om een nieuwe te kopen.

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 04 Jun 2008, 19:07

Yep Jesse,je bent prijs gezien beters af met een c/w crank dat heel de boel te laten balanceren.

Terug over je uitlaat post,voor een 1776 tot 1914 kan je de 1 1/2 inch gebruiken.
Op de 1914 zal een 1 5/8 ook wel gaan als je de w125 erin gooit en je koppen goed bewerkt zijn.

Btw gister in 7huizen gesproken met Ingmar van Kaag en die zegt dat al de scat koppen geport zijn.
Zal van weekend ff zelf kijken hoe dat zit. :afro:

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 04 Jun 2008, 19:07

sorry dan heel de boel te laten balanceren,typo :lol:

User avatar
Jordy/DVK
DVK / Moderator
Posts: 380
Joined: 25 Mar 2007, 20:31

Re: Engines

Postby Jordy/DVK » 04 Jun 2008, 20:04

Bewitched wrote:sorry dan heel de boel te laten balanceren,typo :lol:


met de edit knop rechtsboven je berichtje kun je 't bericht wijzigen om bijvoorbeeld typfouten te verbeteren... ;)

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 04 Jun 2008, 20:28

Thnx Jord,maar zag het toen ik het al had gepost :cry:

User avatar
Jordy/DVK
DVK / Moderator
Posts: 380
Joined: 25 Mar 2007, 20:31

Re: Engines

Postby Jordy/DVK » 04 Jun 2008, 20:34

Bewitched wrote:Thnx Jord,maar zag het toen ik het al had gepost :cry:


Kan ook nadat je gepost hebt hoor... ;)

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 04 Jun 2008, 20:36

Ik zal toch eens een keer langs gaan bij Ingmar of op budel een praatje maken. Ik zit er trouwens toch aan te denken om een kit van SCAT te pakken, had hun namelijk gemaild met de vraag welke merken onderdelen erbij zitten, maar dit is gewoon lagers van Mahle, pomp van Shadek etc dus goed spul.

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: Engines

Postby 67-indeed/DVK » 04 Jun 2008, 21:24

wat dan ook, je moet altijd die spullen laten balanceren.
maar als je de jongens van DFL moet geloven, die gebruiken allemaal een std krukas.

scat mini d koppen zijn inderdaad geport (vandaar de d vorm) :wink:

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 05 Jun 2008, 21:53

Klopt inderdaad died, als je kijkt op de DFL site en luftkraft site rijden er heel veel met standaard krukas. Zal wel komen doordat die krukas nog echt duits is :P.

Over de header, 1 1/2 of 1 5/8 inch voor een 1915? Scat C45 nokkenas (tussen W120 en W125). Koppen weet ik nog niet. SCAT Pro Street, SCAT Mini-D, CB Roundport of Mini wedge port, Steve Timms Stage 1 agh wat een keus!

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 06 Jun 2008, 21:04

Hun krukassen zullen wel gebalanceerd zijn voor hogere toeren :)

Voor je headers voor een 1914 pak de 1 1/2 en de scat pro streets,volgens Ingmar ook wat geport maar not to radical.
Als je de scat d ports of cb mini wedgies pak dan ga voor een 1 5/8 header voor meer adem. Dit ook voor de cb cnc ported heads,voor de Steve Tims stage 1 kan je de 1 1/2 header gebruiken met dq

Ik zou gaan voor een w120 nokken as,good all around cam :afro:

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 06 Jun 2008, 23:54

Bij zo'n Scat engine kit zit al een nokkenas van SCAT, ik heb ff vergeleken maar een C45 van SCAT heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als een W-120. Iets meer duration iets minder lift dus dat zit wel goed.

De diameter van de uitlaat hangt dus af van hoe groot de uitlaat poort is, 35.5 of 37.5. Wat hebben ze gepoort dan aan die pro street koppen? Schijnt dat de spruitstukken voor je carbs van SCAT op die koppen zijn aangepast wel handig.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Engines

Postby Sander/DVK » 07 Jun 2008, 00:32

Mini Wedge ports zijn alleen leverbaar met 42x37.5 kleppen, en met 90.5 boring is dit net te groot denk ik. Er is dan te weinig ruimte om een goede stoming te hebben langs de kleppen.


Edit, je gaat dus toch voor de 94 boring, dus zou mijn voorkeur toch wel uit gaan naar Cb koppen. Ik heb het idee dat die niet stil hebben gezeten met het (verder) ontwikkelen van koppen, en voor lopen op de rest.

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 09 Jun 2008, 08:15

Jesse hoe meer op je koppen gewerkt zijn qua porting hoe meer flow in en uit gaat en vandaar grotere diameter uitlaat.Voor de 40x35(37) kleppen kan de 1 1/2 diameter header makelijk op.

Ga je voor grotere kleppen zoals 42 en 44 etc dan kan je over switchen naar 1 5/8 en groter. :afro:

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Engines

Postby Jesse/DVK » 09 Jun 2008, 13:50

Je bent er weer vroeg bij Stanford :P.

Nog even over drijfstangen, ik heb nog standaard drijfstangen liggen. Wat moet er naast het op gelijk gewicht brengen nog gebeuren? De bouten zijn toch meestal het zwakke punt? Of is het verstandiger op bijv een setje Uni Tech HD rods van CB performance te kopen?

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Engines

Postby Bewitched » 09 Jun 2008, 22:05

Denk dat je beter de uni tech kan kopen,denk als je 2000 arp bolt gata kopen dat je bijna ff duur uit bent en de uni tech kan je ookgebruiken op een stroker crank :afro:

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 20 Jan 2009, 17:04

1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 21 Jan 2009, 15:54

Hier nog een leuke 1599 met veel bewerkingen! 13.5 compressie rally motor, vet ding

http://translate.google.com/translate?p ... ry_state0=
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 22 Jan 2009, 17:16

VWNorge, ook leuke site met motoreninfo! http://www.vwnorge.no/
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Engines

Postby Martijn/DVK » 29 Jan 2009, 11:04

Uitslagen van 'n Franse dyno day: http://panelvan.skynetblogs.be/archive-week/2009-05 leuke motoren staan er tussen.
1776cc - Happiness is a hot VW!


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest