Vw of Chevy tap

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Vw of Chevy tap

Postby Sander/DVK » 13 Jul 2008, 10:51

Wat is eigenlijk het verschil tussen Vw en Chevy journals bij aftermarket krukassen?
Iemand die hier een antwoord op kan geven?

Thnx

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Vw of Chevy tap

Postby Jesse/DVK » 13 Jul 2008, 11:38

Een Chevy drijfstang is langer (5.7 inch) werd vooral vroeger gebruikt omdat ze goedkoop waren. Set van 8 chevy rods voor de prijs van 4 VW rods. Ook is de diameter van de tap kleiner (50.9mm) t.o.v. 55 van VW. Hierdoor is het mogelijk om een langere slag krukas te maken door je tap off-set te slijpen.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Vw of Chevy tap

Postby Sander/DVK » 13 Jul 2008, 11:48

Maar waarom zou ik nu voor een Chevy maat gaan en niet voor Vw. De H-beams zijn zowel Chevy als Vw in alle maten verkrijgbaar.

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Vw of Chevy tap

Postby Jesse/DVK » 13 Jul 2008, 11:57

Dat weet ik dus niet, ik denk dat het vooral nog is 'van vroeger' omdat je toen nog niet echt veel lengtes drijfstangen had.

User avatar
JeePee
Posts: 1715
Joined: 30 Mar 2007, 23:04

Re: Vw of Chevy tap

Postby JeePee » 13 Jul 2008, 12:02

Ik heb er niet zoveel verstand van.
Maar toch bemoei ik me ermee. :tongue:
Is het misschien de prijs?Of zijn de Chevy's lichter of sterker?

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Vw of Chevy tap

Postby Sander/DVK » 13 Jul 2008, 12:26

De prijzen zijn allemaal gelijk. De drijfstangen van bv. Cb zijn allemaal van het zelfde materiaal gemaakt, dus daar zou ook geen verschil in moeten zitten.

User avatar
JeePee
Posts: 1715
Joined: 30 Mar 2007, 23:04

Re: Vw of Chevy tap

Postby JeePee » 13 Jul 2008, 12:40

Daar moeten de Pro's maar op reageren dan. :sunny:

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Vw of Chevy tap

Postby Jesse/DVK » 13 Jul 2008, 12:57

De 5.7 inch versie heb je niet met VW tap. Verder zal je wel minder hoeven te slijpen in je carter doordat de tap kleiner bij Chevy zal je big-end ook kleiner zijn lijkt me.

guesswho
Posts: 21
Joined: 12 Jan 2008, 20:24

Re: Vw of Chevy tap

Postby guesswho » 13 Jul 2008, 13:15

Hallo,

Drijfstangen met 'Chevy'-maat hebben een kleinere lagermaat voor het big-end. En omdat de lagermaat kleiner is, kan het big-end aan de buitenkant ook kleiner uitgevoerd worden. Hierdoor heb je meer ruimte t.o.v. o.a. de nokkenas bij een krukas met langere slag.
Het nadeel van een krukas met 'Chevy' kruktappen is dat de overlap met de hoofdlagers steeds minder wordt wat de sterkte van de krukas niet ten goede komt.

Groeten,
Richard

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Vw of Chevy tap

Postby Sander/DVK » 13 Jul 2008, 13:31

Thnx Richard! Dan ga ik voor de Chevy tap.

guesswho
Posts: 21
Joined: 12 Jan 2008, 20:24

Re: Vw of Chevy tap

Postby guesswho » 13 Jul 2008, 13:57

Hallo,

Waarom denk je dat je voor de 'Chevy' maat moet kiezen?

Ze vergemakkelijken de opbouw van een blok pas vanaf een slag van 84mm. Tot en met 82mm kom je goed met VW maten weg.. oké, hier en daar een beetje 'werk' :wink:
Ik zei het al op een andere manier maar kleinere kruktappen zijn (bij langere slag) niet sterker.

Groeten,
Richard

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Vw of Chevy tap

Postby Sander/DVK » 13 Jul 2008, 14:07

Omdat er dan minder bewerkt hoeft te worden. Ik ga er van uit dat de Chevy maat nog sterk genoeg zal zijn voor mijn motor. Er gaat toch geen 200pk uit komen denk ik.

guesswho
Posts: 21
Joined: 12 Jan 2008, 20:24

Re: Vw of Chevy tap

Postby guesswho » 13 Jul 2008, 14:17

:thumleft: oké..

ik hoop het voor je.... niets went zo snel als veel vermogen.. :wink:

User avatar
JeePee
Posts: 1715
Joined: 30 Mar 2007, 23:04

Re: Vw of Chevy tap

Postby JeePee » 13 Jul 2008, 15:06

guesswho wrote::thumleft: oké..

ik hoop het voor je.... niets went zo snel als veel vermogen.. :wink:

OOH?Vertel eens? :shock:

guesswho
Posts: 21
Joined: 12 Jan 2008, 20:24

Re: Vw of Chevy tap

Postby guesswho » 13 Jul 2008, 15:22

eeehhh, dat heb ik ooit eens gelezen... :wink:

User avatar
JeePee
Posts: 1715
Joined: 30 Mar 2007, 23:04

Re: Vw of Chevy tap

Postby JeePee » 13 Jul 2008, 15:43

guesswho wrote:eeehhh, dat heb ik ooit eens gelezen... :wink:


OKEEE,ik dacht:Dat heeft hij van een wijs man gehoord. :lol:

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Vw of Chevy tap

Postby Bewitched » 14 Jul 2008, 20:52

Sander,

Voor je 2110cc blok kan je gerust vw journals pakken,pak je gewoon de drijfstangen die 5.4 of 5.5 lang zijn en no problemo met clearance in je blok voor cam.Hangt vanaf welke cr je wilt rijden zou ik gaan voor bijv de 5.4 drijfstang. :afro:
Hoelanger de rod slag hoe meer je moet gaan spelen met shims voo rje cr te zoeken.


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest