Tuning vragen.

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Tuning vragen.

Postby A.Busser » 16 Jul 2008, 02:15

Hall0 allemaal,

Zoals enkele van jullie weten ben ik eindelijk bezig met de restauratie van mijn kever.
Als deze straks klaar is, wil ik natuurlijk ook wel een beetje van de plek komen!
Vandaar dat ik mijn 1600 blok ook wil gaan aanpassen.
Niet heel gek, het moet wel betaalbaar, old school en rijbaar blijven, maar wat meer paarden zijn welkom.
Het blok is nu nog standaard op een demper van E.P.S. na.

Nu ben ik op motor tuning gebied nog zo groen als gras.
Wat ik weet is puur theorie, en ook dat is niet zo heel veel.
Nu kan ik een spruitstuk kopen voor een centraal geplaatste dubbele carb.
maar nu vraag ik me dus af, is dat de manier?????

Dus vandaar mijn vraag aan jullie.......vertel, vertel, vertel!

Wat is het grote verschil tussen een enkele, een centraal geplaatste dubbele en dubbele carb's ?
Hoeveel winst haal je met de verschillende carb. opstellingen
Waar kan ik het beste beginnen, en waarom?
Welke carb. werkt het beste op een 1600 ?
Moet ik naast een andere carb, nog meer aanpassen.
Enz, enz.

Alvast bedankt

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Tuning vragen.

Postby Bewitched » 16 Jul 2008, 12:57

A.busser welkom hie rop de dvk forum.
Tuning hangt van je budget af en wat je precies wilt met je auto.

Je zegt niet heel gek maar daar hangt ook een aantal dingen van af.
Je kan je 1600 tunen door 40mm kadrons op te gooien,1.25 tuimelaar assen,sport uitlaat,andere ontsteking etc en dan merk je al een verschil tov standaard.

Maar je kan het ook radicaler aanpakken en de 1600 tunen door een contra gewicht krukas in te gooien,andere nokkenas,lichtere nokvolgers,40mm carbs etc
Dus zo zie je hangt van je budget af en wat je ermee wilt.

1 centrale carb tov 2 is dat 2 meer pk winst geeft en iets makelijker te tunen is dan de centrale.Ook heb je dat de centrale wel eens icing vormen bij de spruitstuk.

Maar als je iets specifieker zet wat je wilt dan kan ik of anderen hier je best een eind helpen.

Cheers Stanford :afro:

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 17 Jul 2008, 00:22

tja, wat wil......
Wat is er uit een 1600 blok te halen?
Top vindt ik niet belangrijk, het is veel leuker snel weg te zijn.
Er moet nog wel normaal mee gereden kunnen worden, ook op langere afstanden.
Het wordt dan wel geen daily, maar een buitelandse meeting moet wel normaal te doen zijn.

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby Jesse/DVK » 17 Jul 2008, 00:28

Er is pas nog 190 pk uit een 1600 gehaald dus. De top bepaal je vooral met je versnellingsbak. Budget is gewoon erg belangrijk, wil je verder vooral 'bolt-on' veranderingen aanbrengen of trek je het complete blok uit elkaar? Ga je het zelf doen of laat je het doen?

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 17 Jul 2008, 03:39

Bolt on onderdelen zijn om te beginnen goed genoeg.
Als ik nog meer wil, kan dat altijd nog.
wat is er te bereiken met bolt on onderdelen?
Rond de 100 pk, kan dat?

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: Tuning vragen.

Postby Martijn/DVK » 17 Jul 2008, 08:14

Paulus had eerst 91pk uit z'n 1641.. kan goed! :cheers:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Tuning vragen.

Postby Bewitched » 17 Jul 2008, 13:05

Bolt on:
40mm kadrons/36mm dells,40mm dells of webers(venturi 28mm)
1.25 rockers
lichter vliegwiel
87 of 88mm slip in pistons
standaard koppen beetje polijsten.

Je kan zo tussen 70-80/90 pk halen.

Geen gti die je bij houd bij wegtrekken stoplicht. :afro:

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Tuning vragen.

Postby Sander/DVK » 17 Jul 2008, 17:48

Ik zou als eerste beginnen met de koppen, daar is veel uit te halen, en is ook nog eens gratis! Verhoog de compressie een beetje, en koop een andere nokkenas. Met een set enkele of dubbele carbs kom je al een heel eind, en niet te vergeten; een goede uitlaat!

Je hebt helemaal niet zo heel veel cc's nodig om snel te zijn met een kever.

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Tuning vragen.

Postby Bewitched » 17 Jul 2008, 20:05

Nope :afro:

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Tuning vragen.

Postby Bewitched » 17 Jul 2008, 20:05

Zit em in de combinatie :afro:

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 19 Jul 2008, 10:47

Bewitched wrote:Bolt on:
40mm kadrons/36mm dells,40mm dells of webers(venturi 28mm)
1.25 rockers
lichter vliegwiel
87 of 88mm slip in pistons
standaard koppen beetje polijsten.

Je kan zo tussen 70-80/90 pk halen.

Geen gti die je bij houd bij wegtrekken stoplicht. :afro:


Waar moet ik bij die 1.25 rockers en 80mm slip in pistons aan denken?
Ongetwijfeld voor iedereen te begrijpen, maar ik heb echt geen idee wat het is!

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby Jesse/DVK » 19 Jul 2008, 12:01

Slip-in zuigers en cilinder betekent een cilinder die groter is (87 of 88mm in diameter) maar gewoon in je carter past zonder op te boren. De 1.25 rockers zijn je klepstoters. Standaard hebben deze een ratio van 1.1:1. Dat betekent dus dat als je nokkenas bijv .300 lift geeft je klepstoter dit vergroot tot .330 lift aan de klep. Wanneer je dus 1.25:1 rockers monteert heb je meer kleplift , in dit geval .375 lift.

Ik raad je aan om dit boek bijvoorbeeld te kopen. Staan allerlei onderdelen uitgelegd, van milde tuningsspullen tot de wildste carters etc. Heel interessant en je leert er veel van. http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... 4000615139

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 19 Jul 2008, 14:50

Dus als ik het goed begrijp, zijn slip ins, cilinderbussen met een grotere binnen diameter, waar dan natuurlijk ook een grotere zuiger in moet.
En om de cilinder dan toch te vullen met voldoende mengsel, moeten de kleppen langer open, waar de rockers dan weer voor zorgen?

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby Jesse/DVK » 20 Jul 2008, 00:38

Jep, daar heb je gelijk in. Doordat je die rockers neemt hoef je de nokkenas niet gelijk te veranderen. Wat ervoor zorgt dat de rest van je kleppentrein standaard kunt houden (stoterstangen, nokvolgers etc.) Als ik jouw was zou ik niet voor de grotere cilinders gaan maar het iets meer bolt on houden. Dus de uitlaat, rockers, carbs.

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 20 Jul 2008, 08:36

Jesse/DVK wrote:Jep, daar heb je gelijk in. Doordat je die rockers neemt hoef je de nokkenas niet gelijk te veranderen. Wat ervoor zorgt dat de rest van je kleppentrein standaard kunt houden (stoterstangen, nokvolgers etc.) Als ik jouw was zou ik niet voor de grotere cilinders gaan maar het iets meer bolt on houden. Dus de uitlaat, rockers, carbs.


Lijkt mij een goed plan!
Ik heb dus een standaard 1600 blok, met een uitlaat van e.p.s. (http://www.uitlaten.com/main.html)
Ik wil meer p.k. door middel van andere carbs, rockers en eventueel een andere uitlaat.
Wat kan ik het beste nemen, en hoeveel p.k. kan ik er daarmee uithalen??

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby Jesse/DVK » 20 Jul 2008, 09:52

Setje SCAT 1.25 rockers, dubbele Weber 36 IDF of dell'orto 36 DRLA, uitlaat sja, wil je je kachelkanalen behouden? En EPS ken ik wel maar nog niet van kever uitlaten eigenlijk. Wat voor soort systeem zit er nu onder?

User avatar
JeePee
Posts: 1715
Joined: 30 Mar 2007, 23:04

Re: Tuning vragen.

Postby JeePee » 20 Jul 2008, 09:55

Jesse/DVK wrote:Setje SCAT 1.25 rockers, dubbele Weber 36 IDF of dell'orto 36 DRLA, uitlaat sja, wil je je kachelkanalen behouden? En EPS ken ik wel maar nog niet van kever uitlaten eigenlijk. Wat voor soort systeem zit er nu onder?


Je begint al een aardig op een expert te lijken. :wink: :tongue:

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 20 Jul 2008, 10:34

Ik zie dat er in die tuimelaars nogal wat prijs verschil zit.
Bij paruzzi 150 euro van EMPI, bij hot rod ruim 300 euro van bugpack.
De tuimelaars van scat, waar zijn die te vinden?
De uitlaat van eps zit er al jaren onder, is ook via eps niet meer leverbaar.
Ondanks dat deze er al jaren onder zit, heeft hij nog niet echt veel kilometers gemaakt.
Vandaar dat ik deze graag wil behouden, mede door zijn origineele uiterlijk.
De uitlaat zou vermogens winst op moeten leveren, als ik me niet vergis 10% op een 1600 blok, maar zeker weten doe ik dat niet.

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Tuning vragen.

Postby Bewitched » 21 Jul 2008, 08:16

Kaagkevers verkoopt veel Scat spul voor best ok prijzen.
Veel zeggen dat uitlaten 10% of 5 pk meer geven maar het ligt daaronder denk ik meer.

Btw slip ins 87 of 88 mm cilinders zijn ook bolt on :afro:

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 21 Jul 2008, 17:08

Kijk, we komen er wel!
Heb eens even naar prijzen gekeken, en ik moet zeggen die vallen me nog mee.
Al zijn de carb.sets wel redelijk aan de prijs!
Is er iemand bekend met Carburateur set EMPI/Brosal 40mm ? is dit wat?
En kan ik ook de weber 40 idf nemen, of is deze te groot?

Stel ik ga voor mijn (1600)blok, eps uitlaat, 1.25 tuimelaars en de dubbele Weber 36 IDF, op hoeveel pk kan ik dan ongeveer uitkomen?

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: Tuning vragen.

Postby Sander/DVK » 21 Jul 2008, 18:39

Misschien/hooguit 15 pk. Klinkt niet veel, maar in verhouding met de 50 pk die je gewend bent is dit een grote vooruit gang.

Je kunt zowel 36ers als 40mm carburateurs gebruiken.

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby 67-indeed/DVK » 22 Jul 2008, 13:37

waarom geen 1.4 tuimelaars bij het gebruik van de standaard nokkenas?

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 22 Jul 2008, 21:03

67-indeed/DVK wrote:waarom geen 1.4 tuimelaars bij het gebruik van de standaard nokkenas?


Geen idee......
Vertel!

User avatar
A.Busser
Posts: 64
Joined: 16 Mar 2008, 18:56
Location: Huissen
Contact:

Re: Tuning vragen.

Postby A.Busser » 22 Jul 2008, 23:18

Nog een vraagje...
(als ik verveelend wordt dan hoor ik het wel.....)
stel ik neem het totaal pakket; Andere cilinder bussen en zuigers, tuimelaars, carbs., vliegwiel, uitlaat enz.
wat is dan mijn PK winst?

En ook niet geheel onbelangrijk, als ik alles ineens wil doen zou ik eerst de lotto moeten winnen...
Welke volgorde kan ik het beste aanhouden?
Wat moet ik eerst doen, voor ik wat anders kan doen?
Moeten bijvoorbeeld eerst de cilinders, en daarna de tuimelaars?
Of maakt de volgorde niets uit.

of weten jullie toevallig de winnende combi van de aankomende lotto trekking...??

User avatar
Bewitched
Posts: 309
Joined: 17 Jun 2007, 11:42

Re: Tuning vragen.

Postby Bewitched » 23 Jul 2008, 21:02

A.busser ik moet zeggen dat je nu wel lastig word hoor,haha :D

No kidding hoor,vragen gerust wat je wilt en we kijken of we je kunne helpen.
Tis wat je wilt met een motor,je kan het zo duur maken als je wilt en dat hangt van wat je wilt.

Wil je een blok met 140-150 pk dan zal je wat moeten investeren en denk dan dat je gerust boven de 2500 euries kan komen en meer.
Ander pakket hangt ook af wat je pakt en hoe je hem bouwt.
Je kan een 1679 bouwen met 100 pk maar ook een 1915 met 100 pk.etc
Pk winst is moeilijk te zeggen al sje niet weet wat je gaat bouwen en met wat.

Lotto winnen is een goede aanrader :D
Volgorde,tja ik zou alles eerst kopen wat je wilt en dan bouwen.
Ik persoonlijk ben niet van de uitlaat erop,maand later de tuimelaar assen,jaar later dit etc.
Ik zou gewoon alles kopen wat je nodig hebt en dan gaan bouwen.

Suc6 ermee :afro:


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest