ontstekingskeuze

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
Patrick/DVK
DVK / Moderator
Posts: 334
Joined: 07 Apr 2008, 22:07

ontstekingskeuze

Postby Patrick/DVK » 25 Nov 2008, 21:55

Hallo,

Voor mijn nog te bouwen 2276cc met 48 IDA zou ik graag wat suggesties willen hebben wat de ontsteking betreft.
Op mijn huidige motor zit nog een 009, is deze weer te gebruiken? Natuurlijk wel met een verzwaarde bobine. Een 123 wie heeft hier ervaring mee, ik lees hier wel goede verhalen over. Of toch een MSD erg mooi maar wel duur. Wat zijn de voor en nadelen.

Ik hoor graag van jullie.




Met vriendelijke groet,


Patrick S.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: ontstekingskeuze

Postby Martijn/DVK » 25 Nov 2008, 22:40

Qua kwaliteit kun je niet om de MSD denk ik. ook mbt betrouwbaarheid, toekomstigheid?

009 vrij agressief en mist eigenlijk de vervroeging voor de 3e cil wat de 010 wel heeft. 010 is ook mooie optie mocht je die kunnen vinden in gerestaureerde staat. (heb ik pas verkocht :cry: :cheese: :pale: )

123 is te duur voor wat ie goed is.. 'k dacht een geupgrade versie van de 009 met pertronix meer is het niet.

Bij Summit zou je voor 350euro zoiets wel een complete msd set aan kunnen komen denk ik.

009 zou kunnen mits het een originele duitse bosch is, die zijn/waren nog kwalitatief redelijk vergelijkbaar met de 010

VJUBR25 zou ook nog kunnen, voorloper van de 010 (ask Glenn op de Samba maar eens :) )
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: ontstekingskeuze

Postby Sander/DVK » 25 Nov 2008, 22:51

Hey Patrick, 009 zou kunnen, maar op zo'n deftige motor zou ik iets anders gebruiken.
Een MSD is leuk, maar er zijn eindeloos veel mogelijkheden met curves. Ik zou in jouw geval voor een Mallory gaan met een Mallory bobine, en dikke kabels.

http://www.malloryperformance.com/Produ ... tSearch=Vw

Dokke/DFL
Posts: 605
Joined: 17 Apr 2007, 19:49
Location: Barneveld
Contact:

Re: ontstekingskeuze

Postby Dokke/DFL » 25 Nov 2008, 23:56

Aan 009 zou je te kort aan vonken hebben, dat is uit ervaring ...

Ik heb dan MSD gekozen en geen enkel problemen.

User avatar
Patrick/DVK
DVK / Moderator
Posts: 334
Joined: 07 Apr 2008, 22:07

Re: ontstekingskeuze

Postby Patrick/DVK » 18 Dec 2008, 22:27

Hallo,

Toch weer een vraag wat is het verschil in de msd6a en de msd6al. Is het enige verschil met en zonder toerenbegrenzer. Dokke, Jeroen welke gebruiken jullie. Welke kunnen jullie aanbevelen. Wie heeft er verder nog ideeen.


Grts,

Patrick S.

User avatar
Scarface/DVK
DVK / Moderator
Posts: 1034
Joined: 30 Mar 2007, 19:33

Re: ontstekingskeuze

Postby Scarface/DVK » 18 Dec 2008, 23:12

6al gebruik ik. werkt perfekt

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: ontstekingskeuze

Postby Sander/DVK » 19 Dec 2008, 00:25

Dit is denk ik wel een mooi alternatief voor de msd. Je hebt nu die module kast niet meer nodig, en alleen die bobine en verdeler.
http://www.lowbugget.com/pro_billet_kits.html

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: ontstekingskeuze

Postby 67-indeed/DVK » 19 Dec 2008, 01:32

verschil tussen 6A en 6AL zijn de toerenbegrenzer chips die je in kunt pluggen.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: ontstekingskeuze

Postby Martijn/DVK » 19 Dec 2008, 09:44

Leuk ding Sander, 'k ga eens zoeken wat dat is..

edit: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... pro+billet
1776cc - Happiness is a hot VW!

Dokke/DFL
Posts: 605
Joined: 17 Apr 2007, 19:49
Location: Barneveld
Contact:

Re: ontstekingskeuze

Postby Dokke/DFL » 23 Dec 2008, 11:12

Ik gebruik ook 6 AL.

Dokke/DFL
Posts: 605
Joined: 17 Apr 2007, 19:49
Location: Barneveld
Contact:

Re: ontstekingskeuze

Postby Dokke/DFL » 23 Dec 2008, 11:16

Trouwens, 009 zou ik zeker niet gebruiken gezien dat je straks te weinig vonk zal krijgen bij hoge toeren. Dit is uit mijn eigen ervaring ...

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: ontstekingskeuze

Postby Martijn/DVK » 05 Jan 2009, 10:18

http://www.lowbugget.com/pro_billet_kits.html

Ben toch benieuwd of dit écht wat is... :pale:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: ontstekingskeuze

Postby Martijn/DVK » 06 Jan 2009, 13:49

http://panelvan.skynetblogs.be/archive-month/2008-07

Image

Image

Hij gebruikt deze Patrick, en aan zijn motoropbouw te zien is hij er net zo nauwkeurig aan de kwaliteit als ons :P
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: ontstekingskeuze

Postby Sander/DVK » 06 Jan 2009, 13:56

Dat is een set van Petronix. Is niet nieuw ofzo.

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: ontstekingskeuze

Postby Martijn/DVK » 06 Jan 2009, 14:16

Ik zie geen verschil met die lowbugget versie :pale:
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Patrick/DVK
DVK / Moderator
Posts: 334
Joined: 07 Apr 2008, 22:07

Re: ontstekingskeuze

Postby Patrick/DVK » 16 Mar 2009, 21:27

Weer wat ontstekings vragen, ik ben er nog niet uit.

http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1477

Heeft iemand een idee wat deze ontsteking is vergeleken met een MSD set? Moet ik dit ook zien als een geupdate 009 met petronix?

Kan hier ook ingesteld worden zoals de MSD set? Custum carving d.m.v. veertjes? Dan is de heete 3e cylinder verdwenen zoals deze bij de 009 van toepassing is.

En kan deze ook worden uitgebreid met een module?

Het is volgens mij wel een mooie set voor een aantrekelijke prijs.

Ik hoor graag van jullie

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: ontstekingskeuze

Postby Martijn/DVK » 16 Mar 2009, 21:42

ff snelle post tussendoor: op Marktplaats heeft Otto v.d.Bergh een MSD set te koop compleet kast/revlimit/flamedistri/redcoil te koop voor 500,-

Zoek ff op MSD of MSD kever

Succes.
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: ontstekingskeuze

Postby Jesse/DVK » 17 Mar 2009, 16:31

Ha Patrick,

Dit is volgens mij geen geupdate 009, maar gewoon een nieuwe ontsteking gemaakt door Petronix. De ontsteking werkt met magneetjes en veertjes (hall effect).

Verder weet ik er ook niks vanaf. Maar waarom zou je voor zo'n dure ontsteking gaan? Zou een 010 bijv niet voldoen voor jouw motor?

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: ontstekingskeuze

Postby Martijn/DVK » 17 Mar 2009, 16:56

en op bugnet/markt staat daar nog een mooie 010 voor 115,- :( heb alleen niet de stufi ervoor..
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: ontstekingskeuze

Postby Sander/DVK » 17 Mar 2009, 17:12

Jesse/DVK wrote:Maar waarom zou je voor zo'n dure ontsteking gaan? Zou een 010 bijv niet voldoen voor jouw motor?

Nou heeft Patrick niet zo'n hele hoge compressie, maar met een 010 heb je lang niet zo'n sterke vonk als met een Petronix.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: ontstekingskeuze

Postby Sander/DVK » 17 Mar 2009, 17:23

Toch maar een topic geopend op de lounge Jesse?
Ik zou er even bij zetten wat je compressie verhouding is/wordt.

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: ontstekingskeuze

Postby Jesse/DVK » 18 Mar 2009, 13:45

Ik heb de boeken er gisteravond nog even op nageslagen.

MSD set is erg mooi, onderin geeft ie meer vonken (Multi Spark Discharge) wat zorgt voor een betere ontbranding, en hij heeft een toerenbegrenzer. Dit is dus wat die kast doet.

De verdeler kun je dan verder kiezen wat je wilt, hoewel alles MSD wel mooi natuurlijk. De verdelers zoals MSD, Mallory en die van CB kun je zelf instellen. Dus hoeveel graden vervroeging en bij welke toerental. Dit in tegenstelling tot bijv een 009 of 010 die een vaste curve hebben.

De bobine is eigen keuze of welke erbij hoort (bijv MSD)

Het is dus maar net hoever je wilt gaan..


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests