carter keuze's

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

josjegroenendijk

carter keuze's

Postby josjegroenendijk » 17 Mar 2009, 20:38

wat voor carter kan ik het beste gebruiken voor een 2276??

er zijn verschillende super stock carters te krijgen met verschillende boringen en dek heigts.
de prijzen varieeren ook erg veel, vanaf 500 tot 900 euro.
wat is jullie mening hierover, wat wordt er veelal gebruikt??
nieuwe carters of gebruikte carters???
ik zit te denken aan een 82 mm gesmede krukas.
zeg maar als basis dit recept
67-indeed/DVK wrote:als ik een 2276 zou bouwen zou ik het mark herbert recept nemen:

2276, 94x82

OK, now for my favorite motor. a 94x82 (2276cc), medium state of tune. 94mm Cima pistons, 82mm welded stroker, stock relieved VW rods, 14+lb flywheel, 120 cam (295dur x .495lift w/ 1.25 rockers). Solid shaft rocker kit, 3/8 thin-wall chromoly pushrods. 8 mm chromoly headstuds. 040 stock VW head castings w/ 40x37.5 valves, fully ported (as big as you can go without welding), unshrouded chambers w/ hemicut, 8 to 1 compression, competition valve job, stainless steel valves, dual springs, titanium retainers, tapered intake guides, intake guide bosses NOT removed, intake manifolds match-ported all the way up.

48 Dellortos on IDF manifolds are my 1st choice but 48 IDFs will work fine too. IDF manifolds are a tricky thing because there are so many different types. The ones that work the best on this motor are Gene Berg, but they are a pain to install because they are shorter. I've heard CB performance makes some decent manifolds but they may be too tall. Other manufactures make manifolds that are slightly taller than the Bergs and are easier to install, but they have a tendency to break at the flanges. I use 11mm nuts with thick washers to make installation easier.

I also grind down a 1/4" drive socket and the manifold sometimes to make sure everything is clearanced before I put the manifolds on. A little bit of grease on the gaskets helps them seal and the gaskets will come off in one piece later when you remove them. I use a 1 5/8" header on this motor with a 2 1/2" turbo muffler. If you can find metal exhaust gaskets you are better off. I use a small amount of hi temp silicone on them and I use Porsche style 12mm copper locknuts to install the header and muffler and I use washers on all.

Well there you have it. This motor will never disappoint, and it will last a long time too. I still have my first motor of this type and it has been in several cars including my bus. If any of you have seen the QUAIFE test video with some moron doing donuts in a black 61 bug for 5 minutes straight, that's me (Editor's note: this video can be seen in the Audio/Video section). That's about the 3rd car that that engine went in. I overheard people talking after they saw the video "that's the end of that motor". Well it went into my bus after that and got driven 140 miles round trip from my shop to my house. I will never get rid of that motor, its way too much fun!

en

You can have a motor that doesn't cost a fortune to build, will last (as long as you take care of it) and will haul ass! It will also get decent gas mileage and drive like a dream. This motor will pull at low RPMS as well as high and you won't need to have close ratio gears in your transmission because it will pull with stock gearing, no problem. In fact, it will run the quarter mile in three gears and you still have 4th gear for the freeway. You can also use this same motor in a bus but you will have to raise the gear ratios to make it drivable - unless you want your bus to run 14s in the quarter! I suggest a late model 4.86 or 4.57 R&P along with some larger diameter rear tires for bus applications.

A motor like this will pull from 3500 to 7000 with the right heads. The same motor size but with aftermarket or welded VW heads and a 320 duration cam will usually only pull from 5500 to7500. A much smaller RPM range. That's why they need closer ratio gearing and a 5 speed to drive on the freeway. Of course they are frightfully fast too! Huge motors with huge cams can be driven around with no real problems although they will need valve jobs more often. It's just that you have to be in the right gear to make it go and it will not get very good gas mileage. You have to ask yourself do I want to sacrifice so much for a 12 in the quarter instead of a 13? Just look in the magazines under new car specs. and see how many cars run 13s in the quarter. Not many and you usually won't see one driving around anyhow. But to each his own.

ben zeer benieuwd naar de verschillende meningen en de argumenten.\

grtz jos en ja deze is voor de 1302 :wink:

Jesse/DVK
DVK / Moderator

Re: carter keuze's

Postby Jesse/DVK » 17 Mar 2009, 20:57

Sowieso een nieuw carter kiezen, dan heb je de keuze alu of AS41. Beide zullen geen slechte keuze zijn. De alu cases hebben wel wat meer werk nodig om na te kijken op foutjes etc. Ook is je olietemp wat hoger.

AS41 zal wat bewerkingen moeten ondergaan.

Alle pluggen eruit
Boren voor 94mm
Full flow
Shuffle pins
(lifter bores bushen hangt af van je nokkenas)

Voor krukas, ga voor een CB 4340 of eentje van DPR. Erg goeie krukassen.

josjegroenendijk

Postby josjegroenendijk » 17 Mar 2009, 21:03

Jesse/DVK
DVK / Moderator

Postby Jesse/DVK » 17 Mar 2009, 21:18

http://www.brothersvwmachineshop.com/ Dit is ook een goeie shop.

Scarface/DVK
DVK / Moderator

Postby Scarface/DVK » 17 Mar 2009, 21:29

mijn carter is van CB. ook verstevigd achter cilinder 3. Ik heb ook dowels erin laten zetten en carter is de lijnboring nagekeken want vaak wil carter helft kromtrekken als er gelast word op die plek.

Voor de rest ziet het er super uit.

josjegroenendijk

Postby josjegroenendijk » 17 Mar 2009, 21:47

oke super, ik zal het ook laten lijnboren en laten checken idd. door anhendorp.
breng dan de krukas met vliegwiel en carter natuurlijk in 1 keer weg en laat alles op elkaar balanceren was het idee.

tnks voor deze info, binnenkort maar eens wat gaan bestellen.

grtz jos

Martijn/DVK
DVK / Moderator

Postby Martijn/DVK » 17 Mar 2009, 21:49

Autolinea carters hebben al raised roof en shufflepins, zijn als vanuit de casting versterkt bij cil3 en hebben meer vlees voor 94er boring rondom de gaten. Let wel op de afwerking van de carters, haal sowiezo de pluggen eruit en vervang ze.

Die autolinea carters kun je in heel NL gewoon makkelijk aankomen. Ze wegen wel een ton vergeleken met de originele AS41-21ers :P

En zijn ook gewoon verkrijgbaar in 94boring.

http://luchtgekoeldewebwinkel.nl/webwin ... ct_id=2114

685,- en m'n onderdelenman gaat er een 2386 mee bouwen met ditzelfde carter.

Beste keus voor een 2276! (mijn volgende motor) ;)

Succes!
1776cc - Happiness is a hot VW!

Jesse/DVK
DVK / Moderator

Postby Jesse/DVK » 17 Mar 2009, 21:50

Zijn niet altijd raised roof hoor Martijn, verder heb je een raised roof ook niet nodig bij 82mm slag en krijgt je alleen maar pasproblemen met je koelkap hierdoor.

Scarface/DVK
DVK / Moderator

Postby Scarface/DVK » 17 Mar 2009, 22:03

ik heb het heel goed vergeleken en heb toch voor gewoon as41 gekozen omdat er nog te vaak oliedruk problemen zijn met autolinea carters. en het gewicht. ben zelf de lichtste niet dus moet ergens vandaan komen :D

josjegroenendijk

Postby josjegroenendijk » 18 Mar 2009, 18:23

dus daarom heb je voor een cabrio gekozen :wink: :lol: :lol:

de autolinea wordt wel weer aanbevolen bij door hotrod, bij de motorbouw workshop.

wat zorgt voor de olie druk problemen dan, is dat ook bekend??

eigenlijk kan het dus allebei wel, het gewicht maak me niet zo veel uit.
mijn auto is zoiezo al een stuk zwaarder en dan nog niet over mijzelf te spreken :? .

het is de bedoeling om een "betrouwbare" motor te bouwen, met een goed koppel, maar waar ook gewoon mee te rijden is.

alleen die oliedruk baart me wel zorgen, ik zal toch eens een beetje rond gaan kijken wat iedereen zoal monteerd, die autolineacarters spreken me wel aan, omdat ze volgens verschillende motorbouwers wel als sterker worden beoordeeld.

josjegroenendijk

Postby josjegroenendijk » 18 Mar 2009, 18:30

hier een foto van een vergroting van de kanalen van kamers 1&3 en 2&4.
zal dit ook een optie zijn om met ene autolinea carter te doen ter verkoming van verhoogde oliedruk???
Image

Jesse/DVK
DVK / Moderator

Postby Jesse/DVK » 18 Mar 2009, 19:07

Oliedruk problemen weet ik niet of het nu nog steeds is maar kwam vooral doordat het materiaal poreus was.

Intern zijn de carters hetzelfde dus bovenstaande mods kun je toepassen. Verder is een AS41 net zo betrouwbaar als een alu carter.

Sterker sja, heeft jouw motor die sterkte nodig? Turbo blokken gebruiken wel vaak een alu blok.

Wie gaat je motor bouwen aircooled.nl was toch eerst sprake van?

josjegroenendijk

Postby josjegroenendijk » 18 Mar 2009, 19:54

daar is nog steeds sprake van, alleen ik zit te denken om hem zelf te bouwen, omdat hij wel af en toe uitelkaar zou moeten voor het revisie/lagers vervangen enz.
je mishandeld zo'n blok natuurlijk wel met dragracen en om nu ieder jaar martijn te vragen om het blok na te kijken, lees loshalen en na meten e.d. wordt dan wel een heel duur geintje.
dus eigenlijk zit ik er aan te denken om hem gewoon zelf te gaan bouwen
ik heb de ruimte's, 1 voor het dremelen en het verdere vieze werk en 1 voor het opbouwen in een schone ruimte.
ik ga natuurlijk wel de onderdelen bij hem bestellen, maar we gaan nog wel overleggen hoe en wat.
wellicht dat we hem samen opbouwen, zodat ik de toekomst zelf de rest kan doen.
het wordt trouwens geen haast klus, de bedoeling is dat het blok compleet af is over 2 jaar.
dit gewoon omdat ik niet wil gaan besparen op onderdelen en het nu goed wil doen.
eerst maar een begin maken met een carter en een krukas met vliegwiel.
ik ga wel een aparte topic openen en daar alle kosten in bijhouden en bewerkingen.
eerst maar een keus maken welke krukas en carter ik ga gebruiken.

Martijn/DVK
DVK / Moderator

Postby Martijn/DVK » 18 Mar 2009, 20:25

M'n onderdelenboer annex leverancier bouwt per jaar zo'n 30 motoren, ik heb van hem laatst nog gehoord dat de eerste batch autolinea's van enkele jaren geleden slecht waren. Hij had toen enkele motoren terug gekregen. Daarna is het allemaal goed, ook geen oliedruk problemen meer.

Ik zou voor een NOS as21/41 carter gaan of een autolinea, en niets anders ;)

De foto hierboven zijn enkele mods die je kunt doen op het carter, de olieterugloop hebben ze bijvoorbeeld onder een 90grdn hoek gemaakt terwijl dat origineel een kwartrond is (lees beter) en zo zijn er nog 'n paar voorbeelden.

Je plan klinkt igg goed, maar bedenk wel eerst je complete motor voordat je spullen gaat kopen, alles hangt van elkaar af.

Succes, en zelf bouwen! is leuk/leerzaam, info kun je op veeel plaatsen inwinnen mocht je het ff niet weten.

:sunny:
1776cc - Happiness is a hot VW!

Return to “Engines Hi Performance”