1600 motortuning topic

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

beetle65

1600 motortuning topic

Postby beetle65 » 10 Jun 2009, 10:20

Hallo,
ik ben nieuw hier en heb al op verschillende forums opzoekingen over motortuning gedaan, en op de meeste luid het volgende antwoord: je kunt niet zomaar 1 onderdeel vervangen en verwachten dat je buitengewone prestaties gaat hebben, zonder dat andere onderdelen erop afgestemd zijn.

Verschillende onderdelen kunnen vervangen worden zoals:

-carburatie
-cilinderkoppen
-nokkenassen
-krukassen
-uitlaten
-klepstoters
-drijfstangen
-vliegwiel
etc.

Over het geldaspect wil ik het nu ni echt hebben (we weten allemaal dat kwaliteit en upgrades geld kosten), maar eerder over techniek en bepaalde keuzes maken.
Ik ken wel een klein beetje van techniek, maar weet graag toch de mening van sommigen hier op het forum die meer ervaring hebben in zo’n dingen.

Ik ga stilaan beginnen mijn 1600 motor ineen te steken, heb
36’ers dellorto carbus’s + de spruitstukken,
verlicht vliegwiel,
op gewicht gebrachte drijfstangen,
een namaak sebring uitlaat,
hoge debietpomp
full flow
licht versterkte klepveren
tuimelaars met verhouding 1.1:1
een engle 110 nokkenas

Over deze laatste heb ik nog mijn twijfels: ik vraag me af of er geen andere en betere alternatieven zijn (iedereen rijd bijna ook met een 100 of 110 rond als zijn moteurke wat opgevoerd is)
Toch moet het nog steeds een degelijk en betrouwbaar blokje blijven, en redelijk normaal te gebruiken zijn in het dagelijkse verkeer.

Wat me dus tegenwoordig het meest bezig houd, is de keuze van een nokkenas en cilinderkoppen, en hoe ze best op elkaar laten inspelen door middel van bewerkingen of andere aankoop.
Heb redelijk wat informatie gevonden op volgende sites (mss ook nuttig voor jullie, moesten ze nog niet gepost zijn):

http://www.cwgsy.net/private/ramva/tech.htm#Cams (ook over hoe een motor goed te tunen, en waarmee rekening te houden)

http://www.keversite.nl/artikelen/type1performance.pdf (nog intressante info over hoe een motor goed te bouwen, in't nederlands )

http://www.actionimport.com/Tech_Files/ ... mation.htm (een lijst met verschillende merken van nokkenassen en hun specificaties)

viewtopic.php?f=9&t=414 (een typisch motortuning topicske)

Wat ik hieruit opgemaakt heb is
- voor betrouwbaarheid blijf je qua graden van de nokkenas best onder de 290 graden
- hoe hoger de kleplift en hoe langer de duur, hoe beter de cilindervulling
- als je de compressie verhoogt, verbeter je de prestaties

Toch heb ik nog verschillende vragen:

- hoe bepaal je of een nokkenas niet “te zwaar” is voor je motor? Wat ik wil zeggen, mss is een nokkenas meer geschikt voor een 2 liter dan voor een 1600

- ik ga ervan uit dat je ook rekening moet houden dat de kleppen de zuigers niet raken: als ik dus een andere nokkenas steek, naar wat moet ik kijken om te voorkomen dak gans mijn motor om zeep help? Hebben kleplift en duur hiermee iets te maken?

- Ik lees steeds over cilinderkoppen bewerken, maar men blijft hier meestal nogal algemeen over: Wat raden jullie aan of af bij het bewerken van cilinderkoppen? Details?

- Hoe verhoog ik het best compressie? Kan betere en langere cilindervulling ook compressie verhogen?

-Waar moet ik nog op letten?

Tis ne ganse boterham, ik weet het, maar zo leert ne mens misschien nog wat bij he

Ik kijk uit naar jullie antwoorden.

Sander/DVK
DVK / Moderator

Re: 1600 motortuning topic

Postby Sander/DVK » 14 Jun 2009, 15:28

De onderdelen die je wilt gaan gebruiken zijn wel goed. De nokkenas is ook wel goed voor een 1600. Ik heb hem ook gehad in een 1776, en ik moet zeggen dat ik er best tevreden mee was.

De compressie verhouding bepaal je door de dekhoogte op te meten. Die word meestal op 1mm gehouden, zodat je de verbranding meer in de kop hebt dan in de cylinder, dus minder hitte in de cylinders.
Met deze tool kun je je compressie verhouding berekenen: http://www.csp-shop.de/cshop/technik/be ... ung_en.php
Boring is dus 85,5, Slag 69, dekhoogte dus 1mm, dus nu kun je bepalen hoe ver je je cylinder koppen dieper gedraaid wilt hebben, of hoeveel cc je over wilt houden.

Doordat je sterkere veren gaat gebruiken, en je klepgeometrie gaat veranderen (doordat je je koppen dieper laat boren) zul je je stoterstangen moeten vervangen door sterkere die je ook op lengte aan moet passen zodat de klepgeometrie weer klopt.

Uit je cylinderkoppen kun je veel halen door de kanalen wat meer te optimaliseren. Haal de scherpe hoeken eruit, en haal materiaal weg waar het niet nodig is.
Rondom de klepgeleiders van de uitlaat kanalen zit veel onnodig materiaal, dus dat kun je al weghalen. Ook net onder de klepzitting kun je veel weghalen. Kijk goed naar de koppen hoe ver je kunt gaan. Wees vooral niet te bang.
Hieronder wat foto's van een 1200 kop waar ik mee bezig ben. Ik ben er nog mee bezig, dus ze zijn nog lang niet af.
IMG_0649.jpg
IMG_0645.jpg

IMG_0648.jpg
IMG_0644.jpg

IMG_0652.jpg
Attachments
IMG_0642.jpg

Return to “Engines Hi Performance”