2017 upgrading

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

2017 upgrading

Postby Paulus » 23 Jan 2011, 15:05

Laat ik eens een topicje openen over mijn kleine winterprojectje :)
Vorig seizoen heb ik lekker kunnen genieten van mijn kevertje en heb ik de 2017 motor eens lekker aan de tand kunnen voelen. Ik was er totaal niet ontevreden over maar ik heb altijd het gevoel gehad dat er meer uit deze motor te halen is. Dus dat wil ik dat ook gaan proberen deze winter :D
Voor het eerst ga ik het onderblok eens zelf aanpakken dus ik kan absoluut hier en daar wel wat hulp gebruiken!

Het blok is inmiddels gedemonteerd en gesloopt, nu even de schade van afgelopen seizoen opnemen:) Er waren helaas een aantal puntjes waar ik over twijfel.
Er zat een stoterstang tussen die blijkbaar langs het einde van het stoterstangpijpje heeft liggen schuren en die stoterstang heeft helaas wat schade opgelopen.
Ook vond ik dat de lagers van de krukas en de krukas zelf nogal wat slijtage vertoonde, dit vind ik wel een beetje vreemd want het blok heeft ongeveer 5500 km gedraaid afgelopen jaar.

De plannen voor nu zijn om het allemaal niet te radicaal aan te pakken en proberen om met een aantal veranderingen de 131 pk op te schroeven naar hopelijk 145 a 150 pk.
Deze veranderingen wil ik gaan doen:

-Zuigers goed nawegen en op gelijk gewicht brengen
-Andere nokkenas monteren, van Scat c45 naar Webcam 86b
-Andere nokvolgers monteren, van Scat lube a lobe naar Cb performance lightweight
- 1.4 tuimelaars monteren (momenteel nog 1.1 tuimelaars)
-mijn 009 ontsteking vervangen voor een MSD distributor
-compressie omhoog brengen naar 10,5 (momenteel 9,5)
-Titanium klepveerschotels monteren
-Cilinderkoppen verder bewerken, in en uitlaatkanalen kunnen iets meer open gewerkt worden
-40er venturis inplaats van 37 in de Idas
SIXTYNINE JUICE

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby 67-indeed/DVK » 23 Jan 2011, 15:30

ik hoop dat het goed wil vlotten joh! om eerlijk te zijn vond ik die 131 pk wel weinig, is dat op het vliegwiel of de achterwielen (DIN)? op de lounge staat er nog een stukje van een 1915cc motor met C45 die ook (te) weinig PK oplevert.

wat je nu van plan bent klinkt goed! 86b is een topper. succes!

User avatar
Patrick/DVK
DVK / Moderator
Posts: 334
Joined: 07 Apr 2008, 22:07

Re: 2017 upgrading

Postby Patrick/DVK » 23 Jan 2011, 15:57

67-indeed/DVK wrote:ik hoop dat het goed wil vlotten joh! om eerlijk te zijn vond ik die 131 pk wel weinig, is dat op het vliegwiel of de achterwielen (DIN)? op de lounge staat er nog een stukje van een 1915cc motor met C45 die ook (te) weinig PK oplevert.


Ik denk dat die 131 pk met het bovengenoemde lijstje erg netjes is. het is geen pure racemotor!! Wel leuk dat je de boel gaat aanpassen om meer vermogen te krijgen. succes met de bouw!

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: 2017 upgrading

Postby Martijn/DVK » 23 Jan 2011, 15:58

Hey Paul :)

Post anders eens wat foto's van de lagerschalen en de tappen van de krukas, ben benieuwd. Heb hier nog wel trucje voor.

Als je met 1.4s gaat rijden zou ik misschien toch de CSP stoterpijpjes of Jaycees adviseren, daar is meer ruimte voor genomen daar. De stangen van jou zullen niet krom zijn, alleen een loopvlakje rondom zeker.

Zo aan je kleppentrein en venturi's wil je nu ook wel 7500 kunnen draaien ;) 'K kom wel keer ff bakkie doen en meteen ff kijken hoe het erbij ligt :albino: :D

Succes!
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 23 Jan 2011, 18:29

De 131 pk vallen me ook zeker niet tegen want deze motor komt echt wel vooruit! :lol: Maar ik heb constant het gevoel dat er meer in zit :D en dat wil ik graag proberen eruit te halen met niet al te grote veradneringen zoals andere koppen.

Ik zal inderdaad even wat fotos posten Martijn, maar hoe kan ik dat het makkelijkst doen? :bounce:
En ik zie je graag weer een verschijnen :D Koffie staat klaar ;)
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: 2017 upgrading

Postby Martijn/DVK » 23 Jan 2011, 23:22

even fotootje uploaden naar imageshack of zo en kun je meteen goed formaat kiezen, link copy en hier plakken :)
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 23 Jan 2011, 23:39

Gallery is asap (hoop morgen functioneel online!)

Je kunt ze ook in je post als attachment toevoegen.

Verder mooie plannen, je zult alleen wel andere stoterstangen moeten ivm andere nokkenas en die 1.4 tuimelaars. Heb zelf de pijpjes van Jaycee, erg mooi product!

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 24 Jan 2011, 21:51

Hier een aantal fototjes:

Image
Image
Image
Image
Image
SIXTYNINE JUICE

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby 67-indeed/DVK » 24 Jan 2011, 21:56

hoe komt die ene stoterstang zo gehavend?

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: 2017 upgrading

Postby Martijn/DVK » 24 Jan 2011, 22:22

9/10x komt er eentje dicht in de buurt van het pijpje (originele) dan kan dat zo komen. Uiteraard niet goed maar ook niet meeega erg als het maar niet te diep is. Ze kunnen niet krom raken, het is alles of niets. Pijpje maak ik 'altijd' wat groter met 'ratelverlenger', werkt ook goed, bij langere slag of hogere c/r houd het een keer op uiteraard.
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: 2017 upgrading

Postby Sander/DVK » 24 Jan 2011, 23:43

Jeetje, die lagers en krukas zien er niet best uit na 5500Km :(
Succes met de wederopbouw. Blijf vooral foto's posten! :thumbleft:

User avatar
Dirk
Posts: 483
Joined: 07 May 2007, 20:49

Re: 2017 upgrading

Postby Dirk » 25 Jan 2011, 00:14

nee die zien er zeker niet zo mooi uit. :? ook de krukas heeft wel een paar krasjes, zijn ze ook te voelen?

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 25 Jan 2011, 00:17

Wow! Zitten de gaten in de lagers voor de olie wel op dezelfde plek als in het carter?

Stoterstang niet tegen de kop aan geschaaft?? Stoterstangen wel op juist lengte? Lijkt me sterk dat dat van een stoterstangpijpje komt die zijn toch niet zo sterk?

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 25 Jan 2011, 19:59

Ik was zelf ook wel even verbaasd over de slijtage van de lagers en krukas, de krassen zijn heel licht voelbaar dus ik laat de astappen zowieso slijpen en neem een overmaat lagers. Waarschijnlijk heeft er toch iets van vuil in de olie gezeten ofzo :(
Wat de stoterstang betreft; daar komen toch nieuwe voor maar deze heeft puur en alleen langs het randje van het pijpje af liggen schaven....

Nu ik dus toch andere stoterstangen moet kopen ivm, 1.4 tuimelaars en 86b nokkenas kan ik mischien voor andere kiezen. Ik geloof dat deze van CB af komen en ik zou het liefst allu stoterstangen gebruiken maar ik geloof niet dat die zo makkelijk te verkrijgen zijn voor snellere motoren of wel?
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 25 Jan 2011, 20:19

Ik ga een setje alu bestellen van aircooled.net

:)

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: 2017 upgrading

Postby Sander/DVK » 25 Jan 2011, 22:20

Op deze foto lijkt het alsof de motor te weinig smering heeft gehad waardoor het lager een beetje is gaan smelten. Mss is je krukas nog te polijsten, en heb je geen overmaatse lagers nodig.
Image

@Jesse, toch wel?

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 26 Jan 2011, 18:57

Het zal inderdaad een olieprobleem geweest zijn, maar ik vraag me af hoe dat kan.....
De Oliedruk is normaal 4 bar als de motor warm is en ik gebruik Kendall GT1

Is het dan een probleem om overmaatse lagers te gebruiken Sander?

@ Jesse, Ik heb zojuist ook eens een kijkje genomen bij aircooled.net voor de allu stoterstangen. Die gaan het bij mij ook worden.... Wel gewoon de straight en niet de tappered.

Ik wil mijn zuigers precies op gewicht gaan brengen maar waar kan ik eventueel materiaal weg halen? ik las een aantal keren dat dan kan achter de pistonpen maar waar precies?
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 26 Jan 2011, 20:23

Wat voor merk lagers heb je?

En zoals ik al aangaf komen de oliegaten welovereen?

User avatar
Dirk
Posts: 483
Joined: 07 May 2007, 20:49

Re: 2017 upgrading

Postby Dirk » 26 Jan 2011, 23:05

Volgens mij heb jij een alu carter dan moet je alle olie kanalen nakijken.
Ik heb ook een alu carter, en ik kwam ook een aantal olie kanalen tegen die zeker voor de helft er naast zaten, ook de olie pomp gaten kwamen niet overeen.
Eerst alle lagers eerst passen en kijken of de olie kanalen in het carter bewerken.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: 2017 upgrading

Postby Sander/DVK » 26 Jan 2011, 23:19

Paulus wrote:Is het dan een probleem om overmaatse lagers te gebruiken Sander?

Dat niet, maar mss kun je het met alleen polijsten af ipv je krukas af laten draaien.

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 28 Jan 2011, 19:38

Precies.... het verhaal van de oliegaten die niet overeen komen is bij mij dus ook het geval!
Ik maak er morgen even fototjes van en dan post ik die. Maar de oliegaten zitten bijna voor de helft dicht inderdaad.

Weet iemand waar ik het beste vlees van de zuiger weg kan halen om ze op gelijk gewicht te krijgen? Dan ga ik dat morgen ook eens op mijn gemakje doen.
:salut:
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: 2017 upgrading

Postby Martijn/DVK » 28 Jan 2011, 20:10

Volgensmij rondom de pen, maar dat weet ik niet zeker. Je kunt daar meer verkeerd mee doen dan goed als je het niet precies weet hoe/wat. Zit er veel verschil in? verschil in pennen?
1776cc - Happiness is a hot VW!

henri
Posts: 13
Joined: 31 May 2010, 21:39

Re: 2017 upgrading

Postby henri » 28 Jan 2011, 23:28

Hoi paulus normaal als wij een motor indraaien dan word de inloop olie na 1/2 uur ververst en dan na 1 uur weer.
Das heel belangrijk omdat al het vuil er uit moet ,Ik denk zoals ik het nu zie dat je een probleem hebt gehad met vuil in je olie en te weinig flow en waarschijnlijk een te rijk mengsel .
Nieuw gebouwde motoren werken net als een magneet qua vuil aantrekken .
Zet maar eens een motor in elkaar en pak hem dan maar eens goed in en maak hem een week later maar eens open en haal dan maar eens een witte doek over je delen dan weet je wat ik bedoel , dat houw je altijd maar regelmatig spoelen kan geen kwaad .
Enne check je olie bypass maar eens goed als je die erin hebt zitten .
Maar dat is wat ik vanaf hier zie
suc6 met de bouw

Gr Henri.

User avatar
Dirk
Posts: 483
Joined: 07 May 2007, 20:49

Re: 2017 upgrading

Postby Dirk » 29 Jan 2011, 09:41

Bij mij zat er 6 gram verschil in :shock:
Attachments
1240.jpg
611354315.jpg

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 29 Jan 2011, 20:47

Zo heb ik het ook gedaan bij mij A zuigers.

Vandaag B zuigers gehaald op gewicht gebracht door Jake Raby is heel mooi met een frees gedaan aan de bovenkant van de zuiger (wel binnenkant natuurlijk :) )


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests