2017 upgrading

For all Hi Performance VW engines

Moderators: Jesse/DVK, Martijn/DVK, Jordy/DVK, Dirk, 67-indeed/DVK, Scarface/DVK, Sander/DVK

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 01 Feb 2011, 20:57

Zo, de krukas wordt geslepen want de astappen van de eerste 2 lagers vanuit de krukaspoelie gezien waren nog slechter als de achterste 2.
Gelukkig is met de astappen van de drijfstanglagers niets mis!
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: 2017 upgrading

Postby Martijn/DVK » 01 Feb 2011, 23:26

zijn alle kanaal pluggen er al ooit uit geweest? zo niet zou ik dat nu doen en alles nalopen met de kanalen en uitlijning daarvan. Toch raar want drijfstangtappen lopen daarop mee....
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 01 Feb 2011, 23:34

Welk merk lagers had je?

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 13 Feb 2011, 15:05

Jesse/DVK wrote:Welk merk lagers had je?


Goede vraag Jesse..... Ik zou het eerlijk gezegd niet eens weten! Zou goed Mahle of kolbenschmidt kunnen zijn.

Wat kan ik nu het beste aanschaffen? Mahle voor de krukaslagers? en Clevite voor de drijfstangen?
En welke lagers voor de nokkenas?
SIXTYNINE JUICE

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby 67-indeed/DVK » 13 Feb 2011, 16:41

tja als het kan Kolbenschmidt voor krukas en drijfstangen. clevite zijn volgens mij echt high-end, maar wel goed. voor de nokkenas moeten mahle dual thrust volstaan.

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 13 Feb 2011, 17:16

Heb je krukas bij John zien liggen klopt dat? Oliekanaal zat niet goed in de krukas :shock: Hoe ga je dat oplossen?

Beste is idd Kolbenschmidt want deze hebben een inkeping in de lagers die helemaal doorloopt.

User avatar
Sander/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2367
Joined: 25 Mar 2007, 20:15
Location: Veenendaal

Re: 2017 upgrading

Postby Sander/DVK » 13 Feb 2011, 17:39

Lowbugget heeft ook veel gemodificeerde onderdelen, waaronder ook lagers die voorzien zijn van een center groove: http://www.lowbugget.com/center_groove_bearings.html

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 20 Feb 2011, 15:43

Ik zal hier eens een update posten

Gisteren alle lagers voor het blok gehaald (thanks Martijn!) en vandaag ben ik eens rustig aan begonnen met frezen en kijken wat ik met de koppen wil doen.

Image
Image

Wat about Wedgies?
Image

Uilaat kanalen naar 1 5/8 frezen:
Image
Image

Deze week wil ik een aantal onderdelen bestellen in de Usa, zoals een Webcam 86b en Cb nokvolgers. Weet iemand welke maat nokvolgers ik nodig heb? Je kunt namelijk kiezen tussen 28 en 30mm
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 20 Feb 2011, 18:54

30mm heb ik ook bij me FK-8.

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 28 Feb 2011, 16:45

De nokkenas gaat een webcam 86c worden 8) Ik ben benieuwd wat het gaat geven!
Ik heb het carter dit weekend ontdaan van de allu stopjes en draad getapt voor schroefpluggen.

Het is nog steeds wachten op de krukas en dan komt er hopelijk meer schot in de zaak :drunken:
SIXTYNINE JUICE

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby 67-indeed/DVK » 28 Feb 2011, 17:02

webcam 86c is een top nokkenas. zeker een van mijn favorieten voor een 2 liter op basis van mijn "bench-racing" en excel berekeningen :wink: :lol:

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 28 Feb 2011, 18:14

Oke Died :D...... Ben jij flink aan het rekenen geweest dan?

Zoals de valvetrain er voor nu uitziet:
Webcam 86c > Cb nokvolgers > Aircooled.net allu pushrods > Pauter 1:3 roller rockers > Titanium schotels > 044 dual springs > 3 angle valvejob > 40mm in en 35,5 uitlaatkleppen

Ik ben heel erg benieuwd of het veel vermogenswinst gaat geven.
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 28 Feb 2011, 18:25

Nice!

Kunnen die klepveren de lift wel aan van die 86C? Heeft namelijk erg veel lift! Lees namelijk dat ze al snel overstappen op http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1586 veren.

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 28 Feb 2011, 18:40

Jesse/DVK wrote:Nice!

Kunnen die klepveren de lift wel aan van die 86C? Heeft namelijk erg veel lift! Lees namelijk dat ze al snel overstappen op http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1586 veren.


He Jesse, daar ben ik eigenlijk nog niet echt over uit......ik heb de vraag liggen bij iemand van de lounge waar ik ook de webcam ga kopen. even kijken wat hij adviseerd.
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 16 Mar 2011, 22:38

Update:

Afgelopen avonden even flink aan de motor gewerkt, alles goed schoon gemaakt en het carter extra goed aangepakt!
Ik heb alle pluggen uit het carter gehaald en vervangen door schroefpluggen.
Verder heb ik de oliekanalen uitgefreesd zodat ze precies overeen komen met de lagers.

Bij de cilinderkoppen heb ik de uitlaatkanalen taps uitgefreesd en gematched met de uitlaat.
Image
Image
Image
Image

Bij het schoon maken van de nokvolgers kwam ik een scheurtje tegen bij 1 nokvolger! ik wou ze verkopen maar bij nader inzien ga ik dat dus niet doen en ben ik blij dat het blok uit elkaar gegaan is!!
Image

Webcam 86c en bradd penn olie incl zzd plus voor de inloopperiode
Image

Speling tussen nokvolger en carter is 2mm, ruim voldoende toch?
Image

Proef assembleren:
Image
Image

Komend weekend verder met de proef montage en dan heb ik ook wat meetgereedschap om eens en ander uit te meten......
SIXTYNINE JUICE

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby 67-indeed/DVK » 16 Mar 2011, 23:42

lekker bezig paul!
maar wat voor nokvolger was dat dan? zonde.
en volgens mij heb je geen ZDDP additief meer nodig bij Brad Penn, hoor, te veel is ook niet goed. wel mooi dat je voor brad penn olie gaat.
succes!

User avatar
JeePee
Posts: 1715
Joined: 30 Mar 2007, 23:04

Re: 2017 upgrading

Postby JeePee » 19 Mar 2011, 00:10

Brad Penn


Bij ons in Lopik zeggen we gewoon:Braadpanolie. :cheers:

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 19 Mar 2011, 00:28

Hoeveel km gebruik je die inloopolie eigenlijk? Of echt puur alleen de eerste 20 min??

User avatar
67-indeed/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2277
Joined: 25 Mar 2007, 21:46
Location: Breda
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby 67-indeed/DVK » 19 Mar 2011, 12:09

JeePee wrote:
Brad Penn


Bij ons in Lopik zeggen we gewoon:Braadpanolie. :cheers:


hahaha :lol:
ik kijk al uit naar morgen!

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 19 Mar 2011, 18:59

Ghehe....Braadpanolie :cheers:

Ik heb vandaag de deckheights verschillende keren gemeten en het klopt helaas niet echt :(

Cyl 1: 1.17
Cyl 2: 1.25
Cyl 3: 1.09
Cyl 4: 1.01

Daarna heb ik de cilinderbussen gemeten en daar zit geen verschil in, overal zit een 1,5mm ring onder en die waren ook allemaal hetzelfde.

Hoe ga ik dit oplossen? want de bovenkant van de zuigers moet ook allemaal gelijk blijven.

En zou ik een deckheight van 1mm aanhouden? of voor safe gaan en 1,1 of 1,2 nemen?
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 19 Mar 2011, 20:45

Alle cilinders af laten draaien zodat je geen dekhoogte meer heb en dan een copper shim? Je kunt ook je zuigers laten bewerken (afvlakken)

henri
Posts: 13
Joined: 31 May 2010, 21:39

Re: 2017 upgrading

Postby henri » 20 Mar 2011, 00:09

Hoi paulus heb je dat dan ook met een en de zelfde drijfstang en zuiger gemeten?
Ik he namelijk wel eens wat verscil in lengte daarin gezien daarom meet ik dan ook altijd met de zelfde set en laat de boel daarna vlakken dan zit je safe.

gr henri

Paulus wrote:Ghehe....Braadpanolie :cheers:

Ik heb vandaag de deckheights verschillende keren gemeten en het klopt helaas niet echt :(

Cyl 1: 1.17
Cyl 2: 1.25
Cyl 3: 1.09
Cyl 4: 1.01

Daarna heb ik de cilinderbussen gemeten en daar zit geen verschil in, overal zit een 1,5mm ring onder en die waren ook allemaal hetzelfde.

Hoe ga ik dit oplossen? want de bovenkant van de zuigers moet ook allemaal gelijk blijven.

En zou ik een deckheight van 1mm aanhouden? of voor safe gaan en 1,1 of 1,2 nemen?

User avatar
Martijn/DVK
DVK / Moderator
Posts: 3106
Joined: 29 Mar 2007, 12:14

Re: 2017 upgrading

Postby Martijn/DVK » 20 Mar 2011, 22:14

Hey Paul,

Inderdaad vlakken van de zuiger ja kan handig in de draaibank mooi friemeltje eraf halen. :lol:

Als drijfstanglengte niet zou helpen:

Ik zou cilinderbus 1 - 0.17mm afdraaien, en bus 2 ook 0.17mm en dan als afsluiter zuiger 2 - 0.08 (minimaal dus) afvlakken en zuiger 3 ook nog 0.08-9 afvlakken, dan zit alles op de 1mm (rijd ik ook mee). (niet vergeten de installatiepijl even onderin de zuiger te graveren.)

Cyl 1: 1.17 > 1.00 = 1mm
Cyl 2: 1.25 > 1.08 > 0.08 = 1mm
Cyl 3: 1.09 > 1.09 > 0.09 = 1mm
Cyl 4: 1.01 > 1.01 = 1.01mm vooruit, die 0.01 nog ff eraf schuren :lol: :wink:

Koppen zijn dacht ik nog origineel he? dan zitten ze volgensmij (net als mij ;) ) ook op 48cc en met onderstaande berekening hoef je dan eigenlijk niets, of maar 1cc uit te draaien. :cyclopsani:

Result combustion chamber volume calculator
Diameter: 90.5 mm
Stroke: 78.4 mm
Compression ratio: 10.5 : 1
Deck height: 1 mm
Combustion chamber volume: 47 ccm


Als ze 48 écht zijn:
Result Compression ratio calculator
Diameter: 90.5 mm
Stroke: 78.4 mm
Combustion chamber volume: 48 ccm
Deck height: 1 mm
Compression ratio: 10,26
1776cc - Happiness is a hot VW!

User avatar
Paulus
Posts: 184
Joined: 29 Mar 2007, 23:38

Re: 2017 upgrading

Postby Paulus » 21 Mar 2011, 20:24

Hey Martijn!

Bedankt voor de goede uitleg......
Alleen klopt er een ding niet volgens mij.

Ik kan inderdaad de bussen 0,17mm afdraaien en dan kom ik bij cil 1 op 1mm d-h en bij cil 2 op 0,08 maar als je zegt dat ik dan de zuiger van cil 2 nog 0,08 af moet vlakken, dan wordt de d-h alleen maar weer groter toch :)

Ik denk dat ik de d-h op 1,1 zet, dan moet ik dus cil bus 1 en 2 0,15 afdraaien en daarna alle zuigers afvlakken tot ze aan de 1,1 d-h komen.

Cil 1: 1,17 - 0,15 = 0,02...... zuiger 0,08 afvlakken
cyl 2: 1,25 - 0,15 = 1,1....... niets meer aan doen
cyl 3: 1,09 zuiger 0.01 afvlakken
cyl 4: 1,01 zuiger 0,9 afvlakken

Diameter: 90.5 mm
Stroke: 78.4 mm
Combustion chamber volume: 46 ccm
Deck height: 1.1 mm

Compression ratio: 10,50

Ik heb de drijfstangen opgemeten en die zijn allemaal even lang, de verschillen waren ongeveer 0,03 ofzo maar dat komt gewoon door het niet super nauwkeurig kunnen meten.

Ik ga weer even verder met cilinderkoppen ccen, de super sterke oploskoffie doet zijn werk goed als cc middel :lol:


Martijn/DVK wrote:Hey Paul,

Inderdaad vlakken van de zuiger ja kan handig in de draaibank mooi friemeltje eraf halen. :lol:

Als drijfstanglengte niet zou helpen:

Ik zou cilinderbus 1 - 0.17mm afdraaien, en bus 2 ook 0.17mm en dan als afsluiter zuiger 2 - 0.08 (minimaal dus) afvlakken en zuiger 3 ook nog 0.08-9 afvlakken, dan zit alles op de 1mm (rijd ik ook mee). (niet vergeten de installatiepijl even onderin de zuiger te graveren.)

Cyl 1: 1.17 > 1.00 = 1mm
Cyl 2: 1.25 > 1.08 > 0.08 = 1mm
Cyl 3: 1.09 > 1.09 > 0.09 = 1mm
Cyl 4: 1.01 > 1.01 = 1.01mm vooruit, die 0.01 nog ff eraf schuren :lol: :wink:

Koppen zijn dacht ik nog origineel he? dan zitten ze volgensmij (net als mij ;) ) ook op 48cc en met onderstaande berekening hoef je dan eigenlijk niets, of maar 1cc uit te draaien. :cyclopsani:

Result combustion chamber volume calculator
Diameter: 90.5 mm
Stroke: 78.4 mm
Compression ratio: 10.5 : 1
Deck height: 1 mm
Combustion chamber volume: 47 ccm


Als ze 48 écht zijn:
Result Compression ratio calculator
Diameter: 90.5 mm
Stroke: 78.4 mm
Combustion chamber volume: 48 ccm
Deck height: 1 mm
Compression ratio: 10,26
SIXTYNINE JUICE

User avatar
Jesse/DVK
DVK / Moderator
Posts: 2176
Joined: 31 Mar 2007, 21:52
Location: Middelharnis
Contact:

Re: 2017 upgrading

Postby Jesse/DVK » 21 Mar 2011, 21:58

Je moet wel zorgen dat de hoogte van de cilinders wel gelijk blijven t.o.v. elkaar. Anders zit je kop er scheef op.


Return to “Engines Hi Performance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest